Supermarktenbranche

Albert Heijn blijft de onbetwiste martkleider

Albert Heijn-winkel in EindhovenBeeld Hollandse Hoogte / C. Barton van Flymen

Albert Heijn blijft de onbetwiste marktleider in de supermarktenbranche. Het marktaandeel van Jumbo stijgt. Aldi en Lidl verliezen voor het eerst in jaren terrein. 

In het land van supermarkten is het altijd oorlog en slaapt de concurrentie nooit. Die strijd om het winkelwagentje van de consument levert voortdurend winnaars en verliezers op. Toch is er één behoorlijk constante factor: Albert Heijn. De Zaanse supermarktketen blijft met een onveranderd marktaandeel van 34,9 procent veruit de grootste supermarkt van het land, blijkt uit de cijfers van onderzoeksbureau Nielsen, die gaan over het afgelopen jaar.

Jumbo

Het hyper-ambitieuze Jumbo kruipt wel ieder jaar iets naar AH toe maar blijft niettemin op nederige afstand volgen. Het marktaandeel van de supermarktketen uit Veghel klimt in een jaar tijd van 19,2 naar 21 procent. Dat komt voornamelijk doordat het aantal vestigingen het afgelopen jaar is toegenomen, onder meer met 17 voormalige Hema-winkels. Jumbo heeft nu 669 filialen in Nederland, Albert Heijn 980.

“Steeds nieuwe winkels blijven openen is ook knap natuurlijk, en Jumbo doet het goed”, zegt supermarkt-kenner Erik Hemmes. “Maar de prestatie van Albert Heijn is knapper. Als je eenmaal de grootste bent is het veel moeilijker om ook de grootste te blijven.”

Blauw weer nadrukkelijker

Eind september begon Albert Heijn met een grootse campagne waarin de kleur blauw weer nadrukkelijker in advertenties, reclames, apps en in de winkels zichtbaar werd. De slogan ‘Gewoon bij Albert Heijn’ werd vervangen door ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’ en er loopt een serie tv-spotjes met supermarktmanager Ilse, die naast een supermarkt ook een druk gezin runt. In het afgelopen jaar gaf het bedrijf 123 winkels een frissere aanblik. Erik Hemmes constateert dat er vanuit het hoofdkantoor in Zaandam de laatste tijd beter gekeken wordt naar omzet en winstgevendheid. “Albert Heijn is echt dé geldmaker binnen het Ahold-Delhaize concern.”

Verliezers

Maar waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Dat zijn volgens de cijfers van Nielsen opmerkelijk genoeg de Duitse discounters Aldi en Lidl, die voor het eerst sinds jaren terrein verloren. Lidl, met een marktaandeel van 10,7 procent de derde supermarktketen van Nederland, moest 0,2 procentpunt inleveren ten opzichte van vorig jaar. Aldi leverde eveneens 0,2 procentpunt in en komt uit op 5,9 procent van de markt. Aldi heeft inmiddels bijna 300 Nederlandse supermarkten omgebouwd naar een nieuwe formule, een miljardenoperatie die in heel Europa wordt doorgevoerd. Supermarktspecialist Hemmes vraagt zich af of dat nog op tijd is: “Aldi heeft al eerder heel harde klappen gekregen, ik vind dat ze laat reageren. Die nieuwe winkels zijn prachtig, maar ik denk wel: Gefeliciteerd, meneer Aldi, maar loopt u hier nu mee voorop?”

De concurrentie komt tegenwoordig immers uit alle hoeken. Hemmes: “Je hoort supermarkten nu vaker klagen dat ze last hebben van concurrentie van andere winkels dan supers. Vooral Action en Kruidvat nemen meer voeding op in hun assortiment.”

Lees ook:

Jumbo blijft maar groeien

Het in geel gestoken supermarktconcern Jumbo duikt meer en meer op in het Nederlandse straatbeeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden