Coronacrisis

Airbnb is flink gehavend, maar gaat toch naar de beurs

Airbnb merkt dat het aantal reizigers weer toeneemt, maar stedentrips zijn niet erg in trek.  Beeld ANP
Airbnb merkt dat het aantal reizigers weer toeneemt, maar stedentrips zijn niet erg in trek.Beeld ANP

Hard geraakt worden door de coronacrisis en toch naar de beurs gaan? Airbnb doet het. Het in 2008 opgerichte bedrijf dat particulieren hun woonruimte laat aanbieden voor vakantieverhuur, hoopt drie miljard dollar op te halen, al zijn de perspectieven op zijn minst onzeker.

Airbnb werd, vanzelfsprekend, hard geraakt in de eerste coronamaanden. Vooral in april en mei regende het afzeggingen. In april lag het aantal overnachtingen 72 procent lager dan vorig jaar, in mei 50 procent. Maar het ergste leed voor het bedrijf is voorbij. Reizen over lange afstanden doen mensen nog weinig – als ze al mogen reizen – en trips naar grote steden als Londen, New York, Barcelona, Toronto en Rome zijn niet meer in trek. Korte tripjes zijn dat wel en dat begint ook weer te gelden voor reizen over afstanden van 80 tot 800 kilometer. Mede daardoor wordt Airbnb minder hard geraakt door de crisis dan bijvoorbeeld grote hotelketens en luchtvaartmaatschappijen.

Het 350 pagina’s tellende prospectus, dat het bedrijf voor de beursgang publiceerde, maakt duidelijk dat de coronacrisis ook voor Airbnb nog niet voorbij is. In de eerste negen maanden van 2020 werden er 147 miljoen overnachtingen via Airbnb geboekt, tegen 251 miljoen in de eerste negen maanden van 2019. De totale waarde van al die boekingen daalde met 39 procent, de omzet van het bedrijf met 32 procent. Airbnb stuurde een kwart van het personeel, 1800 mensen, naar huis, moest voor twee miljard dollar aan extra krediet afsluiten, betaalde 250 miljoen dollar compensatie aan verhuurders die inkomsten misliepen en zette het mes in de marketing: de uitgaven daaraan, 545 miljoen dollar, lagen bijna 55 procent lager dan vorig jaar.

In de zomermaanden wel winst

Ondanks de coronacrisis maakte Airbnb in de drie zomermaanden wel winst: 219 miljoen dollar. Maar winst in de zomer is min of meer normaal. Buiten die zomermaanden moet er geld bij, en niet zo’n beetje ook. Airbnb sloot nog nooit een heel jaar met nettowinst af. In 2018 werd 17 miljoen dollar verlies geleden, in 2019 was dat 674 miljoen, in de eerste negen maanden van dit jaar zelfs 697 miljoen. Gezien de coronacrisis en vooral de onvoorspelbaarheid daarvan liggen zwarte (jaar)cijfers voorlopig niet in het verschiet.

Waarom dan toch een beursgang? Airbnb heeft geld nodig en hoopt dat de markt zich na corona zal herstellen, zodat de recordresultaten van 2019 (4 miljoen verhuurders, 58 miljoen boekingen, 327 miljoen geboekte overnachtingen) worden overtroffen. Want tot het begin van de pandemie groeide het bedrijf hard.

Lees ook:

Mag je je woning verhuren aan vakantiegangers? Het maakt nogal uit waar je woont

Wie zijn woning verhuurt aan toeristen, heeft daarvoor sinds een paar maanden een vergunning nodig. Hoe gaan gemeenten met die verplichting om?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden