Geannuleerde reizen

ACM: TUI en Corendon gaan nog steeds in de fout met vouchers

Beeld ANP

Aanbieders van pakketreizen TUI en Corendon gaan nog steeds de fout in met vouchers voor mensen van wie de reizen de afgelopen tijd zijn geannuleerd, stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM)

Volgens de ACM hebben mensen altijd recht op geld terug bij een annulering. De reisaanbieders zijn door de ACM gemaand zich aan de regels te houden en ook de communicatie naar hun klanten toe te verbeteren.

De ACM benadrukt dat reizigers het recht houden om hun geld terug te vragen, ook als ze eerder een voucher hebben geaccepteerd. “Met het accepteren van vouchers verlenen consumenten nadrukkelijk een gunst aan hun reisaanbieder om terugbetaling uit te stellen. Maar uitstel is geen afstel”, stelt directeur consumenten van de ACM Edwin van Houten.

Ook houden klanten recht op het overgebleven bedrag als een deel van het eerder verstrekte voucher aan een nieuwe reis is uitgegeven. Als een voucher binnen de geldigheidstermijn niet gebruikt is door de klant, moeten reisorganisatoren uit zichzelf dat bedrag uitbetalen.

Lees ook:

Geld terugvragen of een voucher accepteren bij een gecanceld evenement? U heeft de keus

Veel bedrijven doen een moreel appel op klanten om een voucher te accepteren bij een gecanceld evenement. Moet je als consument ingaan op die oproep?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden