Doorlopend krediet

ABN Amro wacht wellicht een miljoenenclaim, omdat ze klanten niet liet meeprofiteren van de dalende rente

null Beeld Reuters
Beeld Reuters

Een klant die vindt dat ABN Amro hem te veel rente liet betalen, heeft gelijk gekregen. Dat brengt een miljoenenclaim tegen de bank dichterbij.

ABN Amro moet een klant compenseren die vindt dat hij te veel rente heeft betaald over een doorlopend krediet. Dat oordeelt de stichting Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid), die kijkt naar conflicten tussen klanten en hun verzekeraars of banken. De klant had tussen 2010 en 2018 een doorlopend krediet met variabele rente. Waar de marktrentes die de bank zelf moet betalen in die periode almaar daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant moest betalen.

De klachtencommissie oordeelt dat klanten mogen verwachten dat ze minder rente hoeven te betalen als de marktrentes omlaaggaan, tenzij de bank vooraf iets anders heeft vermeld. ABN Amro moet nu uitrekenen hoeveel rente de klant te veel betaalde. De klager schat dit op 25.000 euro.

Deze uitspraak van Kifid sterkt de Consumentenbond Claimservice in het voornemen om namens klanten met een zelfde soort lening een miljoenenclaim in te dienen tegen ABN Amro. ABN Amro heeft zo’n 80.000 van dit soort leningen verstrekt, schat de Consumentenbond Claimservice. Deze aan de Consumentenbond gelieerde claimorganisatie overweegt namens die klanten geld terug te eisen van ABN Amro.

Stichting Geldbelangen, die de klant in deze Kifid-zaak bijstond, stipt aan dat de claims in de tientallen miljoenen euro’s kunnen lopen. Crédit Agricole werd om eenzelfde soort zaak terechtgewezen en compenseert nu ongeveer 70.000 mensen. Daarvoor reserveerde de van oorsprong Franse kredietverstrekker 123 miljoen euro.

ABN Amro is niet de enige bank die claims kan verwachten. Consumentenbond Claimservice onderzoekt ook zaken tegen het Spaanse Santander en Vesting Finance. ABN Amro laat weten de Kifid-uitspraak te bestuderen. Tot die tijd wil de bank niet inhoudelijk reageren.

Lees ook:

ABN Amro loost klanten buiten Europa

ABN Amro zwaait begin dit jaar de laatste klanten buiten Europa uit. De bank vindt ze te duur en te risicovol.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden