Strategie

ABN Amro snijdt hard in zijn personeelsbestand; duizenden banen verdwijnen

Beeld ANP

ABN Amro gaat flink reorganiseren om kosten te besparen. Er verdwijnen de komende jaren duizenden banen. Ook gaat het hoofdkantoor aan de Amsterdamse Zuidas in de verkoop.

Om kosten te besparen grijpt ABN Amro hard in op zijn personeelsbestand: de komende vier jaar schrapt de bank zo’n 2700 banen. Het gros van de klappen valt in Nederland, al is nog onduidelijk hoeveel precies. De bank gaat er zelf vanuit dat het aantal gedwongen ontslagen beperkt blijft. Veel van de betreffende werknemers zullen voor 2025 met pensioen gaan, zo maakte de bank maandagochtend bekend.

Toch blijven het grote aantallen, zegt Aletta Bulsink van vakbond CNV, die verwacht dat veel mensen nu met een knoop in hun maag naar hun werk gaan. Het scheelt volgens Bulsink wel dat de ontslagronde nog vier jaar duurt, zodat werknemers zich vast kunnen omscholen. Ook kan het schelen dat de bank nog altijd voor meer dan de helft in handen is van de staat, waardoor het een voorbeeldfunctie zou moeten hebben in het omgaan met getroffen werknemers. Pas volgend jaar wordt bekend hoe de precieze maatregelen eruit zien.

De aangekondigde reorganisatie is, op zijn zachtst gezegd, de minst positieve boodschap uit de langverwachte strategiewijziging die ABN Amro nu presenteert. De bank vond het al langer tijd om richting te kiezen. De nieuwe strategie zorgt voor ‘een duidelijk profiel en focus’, zegt bestuursvoorzitter Robert Swaak.

Duurzaam kantoor in Zuid-Oost

Met het thema duurzaamheid wil ABN Amro eruit springen in de wereld van de grootbanken. Per 2024 moet een derde van alle uitstaande leningen en beleggingen duurzaam zijn, waar dat nu nog een vijfde van het totaal beslaat. Om ‘zelf het goede voorbeeld te geven’ verplaatst de bank zijn huidige hoofdkantoor van de Amsterdamse Zuidas naar Amsterdam Zuid-Oost, vlakbij station Bijlmer. Daar heeft ABN Amro al een pand, en na een grondige verbouwing wordt dat volgens het bestuur een ‘icoon van duurzame huisvesting’. Het huidige glazen hoofdkantoor verkoopt de bank volgend jaar, om het terug te huren totdat het nieuwe hoofdkantoor klaar is. De verkoop levert naar verwachting winst op.

Een tweede aspect van de strategiewijziging is het stoppen met risicovolle klanten in het buitenland. Leningen verstrekken aan grondstofhandelaren en andere grote zakenklanten in verre landen is lucratief, maar die sector kent ook veel fraudeschandalen en faillissementen. En dat teerde de afgelopen jaren nogal in op de kredietvoorzieningen die ABN Amro daardoor moest treffen. Om die gederfde inkomsten goed te maken, wil de staatsbank meer inzetten op vermogende klanten in Nederland.

Digitaal bankieren

Tot slot moeten de kosten omlaag, onder meer met die reorganisatie. Het banenverlies kan uit door het management te ‘centraliseren’ en de boel verder te digitaliseren. Net als Rabobank en ING blijft ook ABN kantoren en filialen sluiten, nu klanten vaker digitaal bankieren. Wel zegt de bank ‘digitale coaches’ te blijven aanbieden, om mensen te blijven ondersteunen met bankvragen. Door de besparingen moeten de jaarlijkse kosten vanaf 2024 zo’n 700 miljoen euro lager uitkomen. ABN Amro worstelt al langer met hoge kosten. In 2019, voor de crisis dus, kostte het de bank gemiddeld 61 cent om één euro aan omzet te maken. De bank had zichzelf als doel gesteld om dat getal niet boven de 58 cent uit te laten komen.

Het presenteren van een nieuwe strategie is het eerste grote wapenfeit van de eerder dit jaar aangetreden bestuursvoorzitter Swaak. Beleggers leken daar evenwel niet direct warm voor te lopen: het ABN Amro-aandeel moest maandagochtend direct 5 procent inleveren.

Lees ook:

Minder volle stroppenpot betekent weer winst voor ABN Amro

Minder afschrijvingen en de verkoop van een Parijs kantoorgebouw betekenen weer winst voor ABN AMRO. De bank is ondertussen druk bezig haar zakentak in het verre buitenland af te breken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden