CBS-cijfers

Aantal stenen winkels in tien jaar tijd met 11 procent afgenomen

Een straatmuzikant treedt op voor een leegstaand winkelpand in een winkelstraat in Leiden.Beeld ANP, Alexander Schippers

Uit nieuwe cijfers van het CBS blijkt dat webwinkels het de fysieke winkels steeds moeilijker maken.

Het spookbeeld van een lege winkelstraat is nog niet helemaal werkelijkheid, maar de cijfers wijzen voorzichtig al wel in die richting. In de afgelopen tien jaar is het aantal winkel­vestigingen met ruim 11 procent gedaald. Nederland telt vooral minder fysieke winkels op het gebied van cd’s, fotocamera’s en baby- en kinderkleding dan in 2010. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag. De oorzaak moet worden ­gezocht in de opkomst van webwinkels.

Op de eerste dag van dit jaar telde Nederland bijna 86.000 winkels van steen. In 2010 waren dat er nog meer dan 97.000. De kaalslag deed zich vrijwel uitsluitend voor onder de winkels die handelen in non-food. Van de 78.000 winkelvestigingen in 2010 waren er in deze branche begin 2019 nog 67.000 over. Dat is een daling van 15 procent. Platen, cd’s, boeken en kranten, speelgoed, fotografiebenodigdheden, schoenen en sportartikelen worden in toenemende mate online gekocht; het aantal winkels met deze assortimenten nam af. 

Aantal tuincentra nam toe

Ook consumentenelektronica, zoals huishoudelijke apparaten of computers, is in steeds minder fysieke winkels te koop. De terugloop onder kledingwinkels is minder hard gegaan, de afname ligt rond het gemiddelde. Wel is het aantal winkels in baby- en kinderkleding gehalveerd.

Niet van alle soorten fysieke winkels daalde het aantal vestigingen. Zo nam het aantal tuincentra toe (terwijl het aantal bloemenzaken afnam) in het afgelopen decennium. Ook het aantal winkels in woninginrichting nam toe, net als het aantal winkels dat gespecialiseerd is in communicatie(apparatuur), zoals mobiel bellen.

Detailhandelaren die levensmiddelen verkopen, zoals supermarkten en voedingsspeciaalzaken, hadden ook geen last van het oprukkende internet. Er kwamen in de afgelopen tien jaar supermarkten bij en het aantal bakkers, slagers en groentezaken bleef min of meer gelijk ten opzichte van 2010.

Consumenten bestellen vooral niet-eetbare artikelen via internet, van boeken en kleding tot elektronica. Het aandeel Nederlanders dat online aankopen doet, is volgens het CBS verder gestegen. In 2019 kocht 79 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder iets via internet, in 2012 was dat 64 procent. 

Opnieuw verhuren blijkt moeilijk

Dat veranderende consumenten­gedrag, van shoppen in de straat naar webwinkelen, is terug te zien in de stijging van het aantal webwinkels. Veel winkeliers kiezen voor een combinatie tussen een winkel van steen en een webshop. Zeker is dat de omzetgroei in de retail voornamelijk zit in de online verkoop. 

Het opnieuw verhuren van verdwenen winkels blijkt vaak moeilijk. Vooral voor de grote leegstaande panden, zoals die van de voormalige warenhuisketen Vroom & Dreesmann, zijn nauwelijks nieuwe huurders te vinden. Van de 62 vroegere V&D’s staat nog steeds een aanzienlijk aantal deels of geheel leeg.

Lees ook:

‘Het wordt een online bloedbad, die webwinkels’

Is er toekomst voor fysieke winkels? Zeker weten, beweert winkelcentrumonderzoeker Hans van Tellingen. Dat valt wel tegen, vreest collega-expert Olaf Zwijnenburg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden