Oeigoeren

Aanklacht tegen C&A en Patagonia vanwege mogelijke slavenarbeid in Xinjiang

Demonstratie in Londen tegen onderdrukking van de Oeigoeren in China.  Beeld AP
Demonstratie in Londen tegen onderdrukking van de Oeigoeren in China.Beeld AP

Winkelketen C&A en de kledingmerken Nike, Patagonia en State of Art maken zeer waarschijnlijk gebruik van slavenarbeid in de Chinese regio Xinjiang, stelt de Duitse mensenrechtengroep European Centre for Constitutional and Human Rights (ECCHR).

Redactie Trouw

Het ECCHR heeft bij het Nederlandse Openbaar Ministerie een klacht ingediend tegen de kledingbedrijven. Deze bedrijven zijn in Nederland gevestigd, of hebben hier een regionaal hoofdkantoor. Zij zouden producten verkopen die gemaakt zouden zijn van Chinees katoen, geproduceerd met slavenarbeid van de oorspronkelijke bewoners van de regio, de Oeigoeren. ECCHR vraagt om dat nader te onderzoeken.

Oeigoeren worden door China onderdrukt en tewerkgesteld in wat de Chinese regering ‘heropvoedingskampen’ noemt. ECCHR stelt dus dat katoen uit Xinjiang met gedwongen arbeid gemaakt is en dat de bedrijven die de grondstof gebruiken daardoor medeverantwoordelijk zijn voor mensenrechtenschendingen.

De fabriek zou katoen inkopen

C&A zegt in een reactie tegen NRC dat het geen kleding, stoffen of garen koopt van fabrikanten in Xinjiang. Volgens ECCHR zit het probleem echter bij een Indonesische kledingfabriek die sokken produceert voor C&A. De fabriek zou katoen inkopen bij het Chinese bedrijf Huafu, dat een dochteronderneming heeft in Xinjiang. Deze dochteronderneming zou mogelijk bij dwangarbeid betrokken zijn.

Patagonia zegt dat het helemaal geen katoen uit China afneemt. Het rapport waarin het ECCHR de aanleidingen voor dit verzoek toelicht, is vertrouwelijk. Barbara van Straaten, advocaat bij het kantoor dat namens ECCHR aangifte heeft gedaan bij het OM, stelt dat het bewijs niet sluitend is, maar wel aanleiding geeft verder onderzoek.

De Duitse mensenrechtenorganisatie heeft deze zomer een klacht ingediend bij het openbaar ministerie in Karlsruhe tegen enkele supermarkten en kledingmerken zoals Lidl en Hugo Boss. ECCHR wil ook dat zij worden vervolgd wegens betrokkenheid bij gedwongen arbeid door Oeigoeren in China. Die zaak is nog steeds hangende bij het federale gerechtshof in Karlsruhe.

Naleving van mensenrechten afdwingen

De Nederlandse organisatie Schone Kleren Campagne (SKC) roept het OM op de zaak snel op te pakken. “Het is van groot belang dat wettelijke middelen worden ingezet om naleving van mensenrechten af te dwingen in de toeleveringsketens van bedrijven die hun productie elders uitbesteden”, meent Wyger Wentholt van SKC. Volgens hem verschuilen kledingketens zich nu nog te veel achter excuses.

Overigens hebben eerder dit jaar al veel merken gezegd geen katoen uit Xinjiang meer te gaan gebruiken, waaronder Nike. Dat kwam die merken op een boycot in China te staan, waar consumenten menen dat de stap een onterechte beschuldiging van hun land inhoudt. Chinese merken profiteerden van de nationalistische sfeer onder het Chinese winkelend publiek.

Lees ook:

Dwangarbeid in China? Dat is een zaak voor diplomaten, vindt de modebranche

Modemerken lopen risico’s door hun betrokkenheid bij misstanden in China. Ze krijgen te maken met rechtszaken of een consumentenboycot.

Kledingbedrijven krijgen extra geld voor Oeigoeren in dienst

Kledingbedrijven willen geen textiel uit Xinjiang om dwangarbeid door Oeigoeren te vermijden. Maar Oeigoeren worden door heel China tewerkgesteld – lang niet alleen in Xinjiang.

Kashgar leeft weer, maar Oeigoeren zijn na de ‘heropvoeding’ gebroken en bang

De Oeigoeren zijn heropgevoed. De Chinese ‘volksoorlog tegen terreur’ is een nieuwe fase in gegaan. Maar de angst verdwijnt niet zo makkelijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden