Disney

22 euro om de film Mulan thuis te kijken: slimme zet van Disney of veel te duur?

Beeld uit de film ‘Mulan’ met Yifei Liu in de hoofdrol.Beeld AP

De bioscooppremière van Disneys megafilm ‘Mulan’ werd vroeg in de coronacrisis uitgesteld. Nu kunnen kijkers de film alleen thuis bekijken. Daar moeten ze dan wel flink voor betalen.   

22 euro, dat is wat Disney-liefhebbers sinds afgelopen vrijdag betalen om de remake van tekenfilm Mulan te zien. En dat terwijl de film niet eens in de bioscoop draait.  Voor de prijs die bezoekers normaal betalen voor een spectaculaire 4DX-filmervaring inclusief popcorn, kunnen ze de film nu in hun woonkamer bekijken. De prijs komt bovenop de 6,99 euro die abonnees sowieso maandelijks betalen voor Disney+, concurrent van Netflix. 

Pas over drie maanden is de film gratis te zien voor betalende abonnees. Zo probeert Disney het gebrek aan bioscoopinkomsten te compenseren nu de peperdure film niet wereldwijd in de zalen verschijnt.

Het jaar 2020 krijgt een bijzondere plek in filmgeschiedenisboeken in. Niet zozeer vanwege de kwaliteit van films, maar vanwege de coronacrisis die Hollywoods bioscoopplannen, lees: het uitbrengen van nieuwe films, totaal in de war schopte. In maart verschoven de producenten van de 25ste James Bond-film ‘No Time To Die’ hun première als eerste, van april naar november. Vele films volgden. 

Niet op het witte doek te zien

‘Tenet’, de nieuwe film van Christopher Nolan, draait nu als enige blockbuster in Nederlandse zalen en moet een redding zijn, of iets dat daarop lijkt, voor bioscoopketens als Pathé en Vue. Disney pakt het met ‘Mulan’ anders aan. De film, over een vrouwelijke krijger die zich moet voordoen als man, verschijnt in Nederland niet op het witte doek. De film, met een productiebudget van 170 miljoen euro, is alleen online te zien. Voor kijkers, althans, die er dus 22 euro voor over hebben - plus misschien zelfs een abonnement op Disney+.

Sommige kijkers reageren geïrriteerd. ‘Lekker veel reclame maken’, klaagt Vincent Verbon op Twitter, waarna ouders hun kinderen moeten uitleggen dat ze ‘nog echt drie maanden op de film moeten wachten’. Disneyfan Melissa de Wilde is ‘teleurgesteld', omdat ze de film liever in de bioscoop had gezien. Charlotte Reijm zag de film gratis op het account van een vriendin die er wel voor had betaald. Zelf had ze het geld er vooraf niet voor over gehad, hoewel ze de film achteraf bezien het bedrag wel waard vond. Ook Miranda Bouman-Guyt vindt de betaling een ‘normale actie in deze rare tijd’.

Universitair docent marketing Hannes Datta (Tilburg University), die onderzoek doet naar streamingsdiensten, noemt het een ‘slimme zet’ van Disney. “Die 22 euro is waarschijnlijk geen toevallig gekozen getal. Dat wordt precies berekend. Een bedrijf als Disney weet dat zelfs wanneer een heel klein deel van hun miljoenen abonnees dat bedrag betaalt, het zo de gemiste bioscoopinkomsten voor een deel kan compenseren.” Datta wijst erop dat streamingdiensten de afgelopen jaren vooral goedkoper werden voor consumenten.  

Betalen voor exclusieve toegang

Met Mulan zet Disney+ nu een eerste stap naar een toekomst waarbij klanten meer betalen voor exclusieve toegang tot films. Het zou Datta niet verbazen als Netflix en Videoland op termijn ook met zulke acties komen. 

Een woordvoerder van Netflix laat weten dat de dienst op dit moment geen plannen heeft om het abonnementsmodel aan te passen – kijkers hebben voor een vast bedrag onbeperkt toegang tot de films en series. Ook het Nederlandse Videoland, onderdeel van RTL, benadrukt dat kijkers nu hetzelfde aanbod krijgen voor een vast bedrag. Wel geeft de dienst aan deze ontwikkeling op de voet te volgen.

Lees ook:

Een lust voor het oog, deze vrouwelijke Disney-krijger Mulan

Disney is in ijltempo bezig zijn tekenfilmcatalogus te updaten

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden