Uitzendbranche

2,3 miljoen euro aan achterstallig salaris bij uitzendbureaus is slechts ‘het topje van de ijsberg’

Vacatures in de etalage van een uitzendbureau. Beeld ANP
Vacatures in de etalage van een uitzendbureau.Beeld ANP

Uitzendkrachten krijgen ook bij nette uitzendbureaus met een keurmerk regelmatig te weinig betaald, stelt vakbond CNV. Een meldpunt bracht in drie jaar tijd honderden gevallen aan het licht.

De kuitenbijter van de uitzendbranche, zo zou je CNV-vakbondsman Henry Stroek kunnen betitelen. Sinds maart 2018 bestiert hij het kleine team Bestrijding Misbruik Uitzendconstructies. Dat stuitte inmiddels al op vele honderden situaties waarbij een werknemer te weinig betaald kreeg. In totaal leidde het tot 2,3 miljoen aan nabetalingen. En daar zitten de meer dan 300 nog lopende zaken nog niet eens bij.

“Het is slechts het topje van de ijsberg”, benadrukt Stroek. “Er is veel angst om misstanden te melden. Ik sprak net nog een mevrouw uit het noorden van het land. Sinds ze haar recht op een reiskostenvergoeding claimde, is ze niet meer opgeroepen. En dan gaat het gewoon om een uitzendbureau dat bij brancheorganisatie ABU is aangesloten.”

Het voorbeeld schetst de situatie wat Stroek betreft in een notendop. “Wat me het meest stoort, is dat een groot deel van onze vorderingen naar op het oog nette, gecertificeerde uitzendbureaus gaat.” Behalve bij reiskostenvergoedingen gaat het ook bij het toekennen van de juiste salarisschaal vaak mis. “Er wordt nogal eens een vage functieomschrijving gebruikt: magazijnmedewerker, bijvoorbeeld. Dat kan gaan om een orderpicker, die inderdaad onder de laagste schaal valt. Maar ook om een heftruckchauffeur, die recht heeft op meer loon. We zien vaak dat die heftruckchauffeur dan te laag wordt ingeschaald.”

Buschauffeur met corona

Ook over doorbetaling bij ziekte ontvangt CNV klachten. Bijvoorbeeld van een buschauffeur die vorig jaar met corona thuis kwam te zitten. “In februari vorig jaar ging mijn oude werkgever failliet”, blikt hij terug. Via dat bedrijf werd hij ingezet als chauffeur op lijndiensten in de regio Arnhem. “Er kwam een constructie via een uitzendbureau voor in de plaats. De boodschap was: ‘Voor jullie blijft alles gelijk’.”

Maar dus niet bij ziekte, ondervond de chauffeur. Waar hij met een vast contract gewoon nog een baan zou hebben gehad, kwam hij via het uitzendbureau na een halfjaar op straat te staan. Daarbij kreeg hij ook nog eens minder dan waar hij recht op had, zelfs volgens zijn toch al minder gunstige uitzendcontract. “Ik kreeg 90 procent van mijn basisloon doorbetaald, maar het uitzendbureau hield bijvoorbeeld de onregelmatigheidstoeslag in.” Terwijl dat juist voor buschauffeurs met wisselende werktijden een behoorlijk bedrag betreft. “Zo’n 1300 euro in een paar maanden tijd.”

Per ongeluk of moedwillig?

Zo’n fout als bij deze chauffeur kan bijna niet per ongeluk gebeuren, is de overtuiging van Stroek. “Zo’n bedrag bij ziekte moet er bij een uitzendbureau gewoon moeiteloos uit komen rollen.” Hij heeft van dit soort gevallen melding gemaakt bij brancheorganisaties NBBU en ABU.

Een woordvoerder van de ABU zegt de voorbeelden van CNV zeer serieus te nemen. Al benadrukt ze ook dat er meer dan 10 miljard euro per jaar aan salarissen wordt betaald in de uitzendbranche. “Natuurlijk worden er dan fouten gemaakt: bij betaling kunnen er dingen misgaan.” Zo wijst ze op de verwarring rondom functieomschrijvingen die ook Stroek aanroerde. “Maar laat duidelijk zijn: fatsoenlijk betalen is de norm voor bedrijven die bij ons zijn aangesloten. Niet-correcte betalingen moeten worden hersteld. En als het moedwillig gebeurt, is dat reden voor royement.”

Vaker opzet dan onkunde

Volgens Stroek is er niettemin vaak opzet in het spel. “In 40 procent van de gevallen is het eerder onkunde, bij 60 procent lijken het doelbewuste acties”, stelt hij. Daarbij gaat het zeker niet alleen om kwetsbare arbeidsmigranten bij louche bureaus. “We zien dezelfde structuren ook bij uitzendkrachten van grote banken of verzekeraars. Mensen krijgen niet waar ze recht op hebben. En als ze klagen, komen ze niet meer aan de bak.”

Daar ligt ook een taak voor de bedrijven waarbij uitzendkrachten komen te werken, aldus Stroek. “Soms betalen die wel degelijk de juiste vergoeding, en verdwijnt er geld in de zak van het uitzendbureau. Mijn oproep is dan ook: controleer de loonstrook van uitzendkrachten en kijk of het geld op de juiste plaats terechtkomt.”

De naam en contactgegevens van de buschauffeur zijn bij de hoofdredactie bekend.

Lees ook:

Advies aan kabinet: geef mensen die gebruik maken van malafide uitzendbureaus een fikse boete

Een apk-keuring voor uitzendbureaus moet Oost-Europese arbeidskrachten behoeden voor onzekerheid, uitbuiting en onmenselijke situaties. Dat adviseert het aanjaagteam van Emile Roemer dat is opgericht om arbeidsmigranten te beschermen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden