Universele outdoorschoen van Vaude. Prijs: 220 euro.

Duurzaamheid

Zo werken buitensportmerken aan duurzame kleding

Universele outdoorschoen van Vaude. Prijs: 220 euro.

Vrijwel alle buitensportmerken zijn met duurzaamheid bezig. Moet ook, want klanten vragen erom. Maar zo simpel is het niet.

Het klinkt simpeler dan het is – verduurzamen van buitensportkleding en -uitrusting. Over welke duurzaamheid heb je het dan: dier-, mens- en milieuvriendelijk? Of duurzaam qua levensduur en reparabel zijn van producten? Vrijwel alle buitensportmerken zijn wel op de een of andere manier met duurzaamheid bezig. Moet ook wel. Outdoormensen – dus diegenen die wandelen, fietsen, bergklimmen of andere echte buitenactiviteiten doen – zijn eigenlijk per definitie natuurliefhebbers. Die vrágen dus om duurzame spullen, ook al omdat het veelal grootstedelijke hoogopgeleiden zijn.”

Duurzaamheid in de buitensport­wereld – bedrijfsleider Marijn Zeilstra van de buitensportzaak Kathmandu Utrecht kan erover meepraten. Niet alleen omdat hij goed zicht heeft op de outdoormarkt, maar ook omdat al zijn medewerkers zelf als buitensporters uitdrukkelijk respect hebben voor natuur en mens en daarmee duurzaamheid belangrijk vinden.

Donzen slaapzak van Rab. Prijs: 250 euro.

De wereld van de buitensport is nogal in beweging. Niet verwonderlijk. Zo worden bij het impregneren of gebruik van stoffen om producten water- en winddicht en slijtvaster te maken, nogal wat chemicaliën gebruikt en is de productie ervan veelal aan ‘verre vreemde landen’ uitbesteed. Zeilstra: “Maar duurzaamheid is een ingewikkelde kwestie. Zo zijn er veganistische schoenen, maar de materialen waarvan die zijn gemaakt hoeven niet per se milieuvriendelijk te zijn. Dat neemt niet weg dat veel producenten van stoffen en andere materialen juist met het thema milieuvervuiling bezig zijn. Veel bedrijven waaronder stoffenfabrikanten zijn Blue Sign-geaccrediteerd. Dit houdt in dat ze aan strenge milieueisen moeten voldoen om bijvoorbeeld water- en energiebesparend te werken.”

Trucker hat van Patagonia. Prijs: 35 euro.

Gerecycled nylon

Een van de belangrijke ontwikkelingen is volgens Zeilstra het uitbannen van chloorverbindingen zoals de pfc’s in de coatings waarmee kledingstoffen en de stoffen voor bijvoorbeeld rugzakken worden behandeld. De grote stoffenfabrikanten – waaronder Pertex – zijn bezig om binnen nu en vijf jaar ­zoveel mogelijk pfc-vrij te zijn. Ook het gebruik van econyl (gerecycled ­nylon) raakt steeds meer in zwang.

Voor het dons voor donzen slaapzakken en kleding worden – althans door een aantal producenten – niet langer vogels geplukt of volgestopt met voer, maar worden uitsluitend veren van slachtafval, dan wel gekamd of gerecycled dons gebruikt.

Kinderhandschoen van Vaude. Prijs: 42 euro.

“Duurzamer produceren zet veel zoden aan de dijk maar niet als de spullen niet ook lang worden gebruikt. Reparatie in plaats van weggooien als er iets stuk is, is misschien wel net zo belangrijk”, merkt Zeilstra op. Kathmandu stimuleert dit ook door zelf een uitgebreide reparatieservice te bieden. Schoenen, kleding, rugzakken en zelfs bergstokken; alles kan voor reparatie worden ingeleverd.

Ook in de selectie van merken kan een buitensportwinkel zich meer of minder duurzaam opstellen, vertelt Zeilstra. Veruit het duurzaamste merk is Patagonia – “ze profileren zich hiermee ook nadrukkelijk” – maar ook Rab, Vaude en Sherpa scoren hoog. Elk op hun eigen manier.

Shirt en short van Patagonia. Prijzen: 35 euro en 50 euro.

Wereldse zaken

Sherpa richt zich uitdrukkelijk op de mens door veel sociale eisen te stellen aan de productie. Rab werkt alleen met dons met een Responsible Down Standard. Zeilstra: “Patagonia gaat nog een stap verder. De fabrikant is niet alleen heel vooruitstrevend in productiemethoden, onder meer in het gebruik van schonere coatingstoffen en zo diervriendelijk mogelijk leer en dons, maar ook in ‘wereldse zaken’.”

Zo keert het bedrijf zich uitdrukkelijk tegen Trumps belastingmaatregelen in het voordeel van grote bedrijven en is het een van de oprichters van ‘One per cent for the planet’, de overeenkomst om 1 procent van de jaaromzet aan goede doelen te schenken.

Rugzak'Black Hole' van Patagonia. Prijs: 130 euro.

Bijna terloops om zich heen kijkend in ‘zijn’ winkel zegt Zeilstra voorzichtig: “Door te kiezen om vooral producten van de duurzamere merken aan te bieden, kun je als bedrijf nadrukkelijk met duurzaamheid bezig zijn.”

Het onderwerp leeft, ook bij de klanten, zo wordt even later duidelijk. Twee vrouwen staan verlekkerd naar een dikke jas te kijken. Een van de twee hikt aan tegen de prijs, de ander relativeert. “Maar je doet er lang mee en volgens mij sparen ze het milieu. Wat is dan duur?”

Bever

Kathmandu is natuurlijk niet de enige buitensportzaak die met duurzaamheid bezig is. Zo verkoopt ook Bever duurzame merken en er is een reparatieservice.

Bever heeft een eigen merk, Ayacucho. Bij de productie hiervan werkt het bedrijf samen met Solid International, een stichting die in Peru investeert in duurzame ontwikkelingen en opleidingen. De opbrengst van het eigen merk wordt gedeeltelijk aan Solid gedoneerd.

In oktober startte het bedrijf een recyclingproject waarbij oude kleding en materialen kunnen worden ingeleverd.

Meer informatie: www.bever.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden