Beeld Trouw

ColumnPatrick Jansen

Wie verlost ons van de grote dikke ‘motor-ik’?

Wie afgelopen zondag dacht even rustig buiten te zitten of een rondje te lopen – uiteraard met gepaste sociale afstand – kreeg een tegenvaller te verwerken. Het vliegtuiglawaai was weliswaar afwezig, maar er was een ontstellende hoeveelheid motorlawaai voor in de plaats gekomen. Alsof de mensen die normaal in die vliegtuigen zaten nu op de motorfiets waren gekropen.

Wellicht hadden de oproepen van ANWB en de motorrijdersbond om thuis te blijven mensen op een idee gebracht. Want het leek of de 750.000 motorfietsen die Nederland telt massaal op toertocht waren. Tezamen produceerden zij lange rijen die de zondagse stilte meedogenloos verscheurden. Overal, maar vooral waar het landschap nog mooi is.

Het regende klachten, sociale media stonden stijf van ergernis. Over samenscholingen van motorrijders. Maar vooral ook over motorrijders die landwegen en woonwijken gebruikten als racecircuit, alsof het een game was met voetgangers en fietsers als obstakels. En bovenal over het feit dat sommigen probeerden zoveel mogelijk herrie te produceren.

‘Vroem vroem, piemelvroem’

Dijkbewoners lieten weten het nog nooit zó erg te hebben meegemaakt. Iemand sprak van motorterreur en vluchtte naar binnen. ‘Vroem vroem, piemelvroem’, schamperde iemand, refererend aan de onbevestigde maar niettemin wereldberoemde theorie dat motorrijders met blinkend staal, grote snelheden en oorverdovend lawaai een gebrek aan libido en spierkracht verhullen. Want de grote dikke motor-ik, dat is een man. Motorlawaai draagt ver en bereikt alle hoeken van ons land, ook de stilste. Bijvoorbeeld het Deelense veld midden op de Veluwe, één van die schaarse plekken waar je het gevoel van ruigheid en uitgestrektheid kunt ervaren. Maar één enkele motorrijder die een rondje om het nationale park heen rijdt is al genoeg om de illusie tientallen minuten lang te verzieken. De motor-ik trekt dikke strepen van lawaai waaraan geen rustzoeker kan ontkomen.

Een motorrijder op de Molendijk in Schermerhorn. De veiligheidsregio's hebben besloten dat bepaalde gebieden afgesloten zijn voor motorrijders komend paasweekend. Wandelaars krijgen zo de mogelijkheid om er op uit te trekken. Beeld ANP

Je zou het niet zeggen, maar het produceren van overmatig motorlawaai is verboden. Omdat het schadelijk is. Modellen die de limieten overschrijden worden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer resoluut van de Nederlandse markt geweerd. Maar een APK voor motoren is er niet.

En dus kan je brave geluiddempers straffeloos vervangen door een zogenaamde sportuitlaat, die ver over de geluidslimiet heen kan, vooral bij het optrekken. En omdat dit ook schadelijk is voor het gehoor van de motor-ik zelf, zijn er speciale oordoppen bij te koop.

Waarom worden sportuitlaten niet gewoon verboden

Minister Grapperhaus en de burgemeesters van de 25 grote steden hebben nu besloten populaire toeristische bestemmingen en smalle landwegen voor motoren af te sluiten. En ook voor wielrenners trouwens.  Dat is heel verstandig. Maar waarom treden burgervaders, die de politie aansturen, niet sowieso strenger op tegen racen en lawaai? En waarom worden sportuitlaten niet gewoon verboden, zoals radarverklikkers ook als jarenlang verboden zijn? 

In Frankrijk experimenteert men met een nieuw toestel dat geluidmetingen kan koppelen aan verkeerscamera’s, en zo het geluidsspoor van overtreders kan registreren. Ik kan niet wachten tot dit ook in Nederland wordt ingevoerd, om te beginnen in de gebieden die geacht worden stil te zijn. Tot het zover is dank ik alle brave motorrijders die wél rekening houden met andere mensen.

Patrick Jansen is ecoloog en universitair hoofddocent in Wageningen en schrijft om de week een column. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden