de Dakota-pijplijn

'Wie legt er nu een pijpleiding naast het graf van een kind?'

Activisten steken hun kamp in brand nadat ze door de politie gedwongen werden het terrein te verlaten. Beeld AFP

Standing Rock protesteren de Sioux tegen de aanleg van een pijplijn. Deze pijpleiding treedt hun geloof en tradities met voeten.

De Sioux-indianen van het reservaat Standing Rock in de Amerikaanse staat Noord-Dakota werden wereldnieuws met hun strijd tegen de komst van een oliepijplijn langs hun land. President Obama hield de bouw tegen, maar zijn opvolger Trump gaf zijn goedkeuring en inmiddels wordt er geboord bij het reservaat. Toch doen de indianen een zoveelste poging de aanleg van de pijplijn tegen te houden. Zij dagen het bedrijf dat de pijplijn bouwt en het Legerkorps, dat de vergunning verleende, voor de rechter. Ditmaal gebruiken de indianen het argument dat de oliepijplijn het water van de rivier 'ontheiligt', en hun belet hun religie te belijden. Water speelt daarin een centrale rol.

De 1900 kilometer lange pijplijn moet ruwe olie vanaf de schalievelden in Noord-Dakota naar een terminal in de staat Illinois gaan vervoeren, en is op het gedeelte bij Standing Rock na zo goed als af. De pijplijn loopt langs het reservaat en onder de naastgelegen Missouri-rivier door. De indianen vrezen dat de oliepijp hun watervoorraad aantast, en heilige ceremonie- en begraafplaatsen verstoort. Veel van hen vinden dat de pijplijn illegaal gebouwd wordt op grond die aan de Sioux was toegezegd door de VS in verdragen uit de negentiende eeuw.

Sinds 2016 voeren ze actie tegen de pijplijn, door protestkampen op te zetten vlak bij het bouwterrein. Die kampen barstten al gauw uit hun voegen: honderden andere indianenstammen, activisten, veteranen en politici sloten zich aan bij de Sioux van Standing Rock. Juist vorige week werd hun grootste protestkamp ontruimd.

President Obama stelde in de nadagen van zijn presidentschap de pijplijn uit, maar president Donald Trump, zelf investeerder, draaide het besluit kort na zijn aantreden terug.

Ik zegde mijn baan op en werd activist bij Standing Rock

Eryn Wise is 26 jaar oud
Woonplaats: Phoenix, Arizona
Bevolkingsgroep: Jicarilla Apache


"Het protest bij Standing Rock was de grootste bijeenkomst van inheemse volkeren die voor één doel samenkwamen ooit. Dat vond ik geweldig, daar wilde ik onderdeel van zijn. Daarom zegde ik mijn baan als lerares in Arizona op, werd activist en verhuisde naar de protestkampen bij Standing Rock met mijn broertje en zusje.

We hadden het gevoel op te komen voor onze rechten als oorspronkelijke bewoners. Ik voelde me zo sterk, zo geïnspireerd om de mensen die naar Standing Rock kwamen ook later actief te laten blijven. En dat lukt: duizenden van hen keren terug naar huis en zetten het gevecht daar voort. Ik ga zelf binnenkort naar Florida voor een protest tegen een pijplijn.

Ik ben tegen de pijpleiding omdat het slecht is voor het milieu en verdeeldheid creëert. De bedrijven erachter geven niets om mensen. De pijplijn zou zogenaamd banen opleveren voor de gemeenschap in Standing Rock, maar daar klopt niets van.

De pijplijn zou oorspronkelijk langs een witte stad hier in de buurt lopen, maar werd omgeleid door indianengebied. Voor ons is dat een nieuwe klap in het gezicht: het bevestigt dat oorspronkelijke bewoners er niet toe doen. Het oude gevoel dat er land van ons wordt gestolen laait hier opnieuw door op.

Dit gevecht gaat niet alleen meer om een pijplijn, maar om een president die een pestkop is en de status quo in de Verenigde Staten. Trump heeft gezegd dat hij niet één telefoontje heeft gehad over de zaak, wat voor man ben je dan?"

Beeld Paul Ruiter

Dit is een permanente aanslag op de natuur

Sara Jumping Eagle is 44 jaar oud
Woonplaats: Fort Yates, Noord-Dakota
Bevolkingsgroep: Oglala Sioux

"Ik werk in Cannon Ball als kinderarts, en woon nu zo'n acht jaar met mijn man en drie kinderen in Standing Rock. Ik kom oorspronkelijk uit een ander indianenreservaat hier vlakbij. Wat hier gebeurt, is een permanente aanslag op de natuur. Alles in Noord-Dakota draait om fossiele brandstoffen; er is hier ontzettend veel steenkoolindustrie en fracking. Ik maak me zorgen over de gezondheid van onze gemeenschap en de rest van de staat. Ik wil mijn kinderen een glas water kunnen laten drinken zonder me zorgen te maken over de gezondheidrisico's.

Voor mijn gevoel worden we onderworpen aan een groot gezondheidsexperiment van de oliebedrijven. En wat ik kwalijk vind, is dat met de stammen niet is overlegd. Verschillende heilige plekken en begraafplaatsen zijn al geschonden. Obama deed aardig, maar heeft de pijplijn alleen uitgesteld. Hij had een dubbele agenda, wilde geen imagoschade oplopen. Trump kan dat niets schelen.

Mensen komen naar Standing Rock omdat er op zo veel plekken in de VS krankzinnige onrechtvaardigheden plaatsvinden. De pijplijn loopt bewust langs ons reservaat, omdat die tot de armste gebieden van de VS behoren. Het is racisme en in een traditie van landonteigeningen en talloze verdragsschendingen ten opzichte van oorspronkelijke bewoners.

Ik ben voor vreedzaam protest door gebed. Als we vasthouden aan onze tradities en spiritualiteit geeft dat ons kracht. Dat is de manier waarop we ons land gaan redden."

Sara Jumping Eagle Beeld Paul Ruiter

Wie legt er nu een pijpleiding naast het graf van iemand zijn kind? Dat kan ik niet toestaan

Ladonna Brave Bull Allard is 60 jaar oud
Woonplaats: Fort Yates, Noord-Dakota
Bevolkingsgroep: Lakota

"Mijn zoon ligt begraven op de plek waar nu geboord wordt voor de pijpleiding. Wie legt er nou een oliepijplijn naast het graf van iemand zijn kind? Dat kan ik niet toestaan.

Ik ben een van de landbezitters in Standing Rock die het dichtst bij de pijplijn wonen; tegenover mijn huis willen ze gaan bouwen. Vervolgens begon het allereerste protestkamp, hier op mijn land.

Ik ben niet een van de leiders, zo zie ik mezelf in ieder geval niet. Ik ben een grootmoeder, een ouderling. Zo worden oudere leden van de gemeenschap hier genoemd.

Mensen begrijpen dat we nu in verzet komen om het water te beschermen. Dat is waarom duizenden mensen zich nu bij ons aansluiten. We gaan onverminderd door met het protest, voor ons verandert er niets. Ondanks ultimata, het dreigen met uitzettingen en beschuldigingen van de overheid dat we in overtreding zijn.

Politici besteden misschien wel aandacht aan onze zaak, maar hebben tegelijkertijd allemaal investeringen in pijpleidingen. Ze hebben er baat bij. Daarom moet er een tijd aanbreken waarin mensen opstaan tegen onrechtvaardigheid. En die tijd is nu gekomen.

Ze hebben onze heilige begraafplaatsen omgeploegd, ons cultureel erfgoed opgegraven en beschadigd. Ze schenden de voetafdrukken die wij hier als volk in de aarde hebben en proberen die uit te wissen. Ze hebben ons aangevallen, ons beschoten en ondergespoten met pepperspray. Sommige waterbeschermers moeten nu verminkt door het leven gaan als gevolg van het politiegeweld.

Wat er gaat gebeuren met de achterblijvers in Standing Rock? Ze gaan ons vermoorden. Mensen zullen weer gewond raken, ook al bieden ze geen enkel verzet. Ze hebben niet eens wapens. Maar dat maakte voor de politie in het verleden ook niets uit."

Ladonna Brave Bull Allard Beeld Paul Ruiter
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden