Groene GidsBetaalbare e-auto's

Wie een stekkerauto zoekt, moet goed weten wat hij wil

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Nu de elektrische auto eindelijk binnen bereik komt van de particuliere automobilist, drogen de subsidiepotjes op. Wat te doen?

De autoshowroom staat vol nieuwe modellen voor een particulier die in 2021 eindelijk ook eens elektrisch wil gaan rijden. Wie dit goede voornemen nog denkt te kunnen verzilveren met de 4000 euro aanschafsubsidie voor particulieren, moet wel een strijdplan maken. De pot voor 2021 is al bijna leeg. Slechts 277 particulieren kunnen er nog aanspraak op maken voor een e-auto tot 45 mille. Dat wordt 2 januari dus dringen bij de dealer.

Wat te doen als particulier met een elektrische-autowens? Een mogelijkheid is wachten tot in 2022 alle subsidiepotten weer gevuld zijn. Dais de subsidie 3700 euro. Op een e-occasion staat nu al 2 mille subsidie, en de subsidiepot voor de tweedehandsjes is nog niet leeg. Er zijn nog meer opties: een nieuwe e-auto private leasen, gokken op een bonusactie van een bepaald merk, klassiek onderhandelen of domweg de volle mep betalen.

Eén ding is helder: de prijs-prestatieverhouding van elektrische auto’s wekt de interesse van steeds meer particulieren. Auto’s als de Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric, Opel Corsa E en Peugeot e-208 bieden een geruststellend rijbereik van 250 tot dik 400 kilometer voor minder dan 45.000 euro. Dat bedrag is nog steeds een klein fortuin voor particulieren. Maar overige fiscale voordelen en lagere gebruikskosten maken de e-auto toch interessant.

Eerst een boodschappenlijstje maken

Een valkuil voor veel Nederlandse autokopers kan de onweerstaanbare drang zijn toch voor dat dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Wie debuteert met elektrisch rijden, kan beter zijn realistische eisen voor het dagelijkse autogebruik opschrijven dan op koopjesjacht gaan. Wat is het minimaal gewenste rijbereik, ook in de kou wanneer de accu’s sneller leeglopen? En is het nodig om onderweg vaak te snelladen? Dat moet de auto dan wel kunnen.

Het is handig om daarbij de online EV-Database te raadplegen voor realistische praktijkcijfers. Die plaatsen de zonnige autofoldercijfers over het rijbereik in perspectief. De database geeft een betere indruk hoe ver een auto echt op een lading komt in het gunstige zomerseizoen en het ongunstige winterseizoen. Ook staat daar duidelijk hoe groot nou eigenlijk het accupakket is een e-auto. Lang niet alle fabrikanten lopen daarmee te koop.

Handige links

Wie zich deze kerstvakantie oriënteert op een jonge of nieuwe e-auto, kan bij Milieu Centraal een test doen.

De EV Autobase vind je op https://ev-database.nl.

Uitgebreide tips en adviezen over elektrisch autorijden bieden de ANWB en de Vereniging Elektrische Rijders.

Batterijgrootte is een prima filter om een e-auto te selecteren. Kleinere accu’s kosten minder, maar bieden weinig rijbereik. Veel particulieren zullen graag wat verder willen kúnnen rijden per laadbeurt dan alleen rond eigen dorp of stad. De e-auto is het duurste apparaat dat velen ooit zullen kopen. Die schaf je niet aan voor dat rondje rond de kerk. Wie Nederland wil kunnen doorkruisen, moet denken aan een minimale batterijgrootte van grofweg 40 kilowattuur (kWh).

In de categorie stadsauto’s zijn de Renault Twingo Electric, Fiat 500 E en de Volkswagen e-Up! (en diens neefjes bij Seat en Skoda) betaalbaar. Qua batterijgrootte valt meteen iets op. De Twingo heeft een 22 kWh-batterij en komt niet ver. Fiat lokt ons met de goedkope instapversie (24 kWh), terwijl juist de duurdere 42-kWh-versie dat prettige rijbereik levert. Bij de e-Up! zit het in de details: het oude model heeft de 18 kWh-accu, de nieuwe heeft 36 kWh.

Wie prijsbewust winkelt, moet weten wat hij zoekt. De dealers lokken klanten soms met te gunstige prijskaartjes: de BTW blijkt dan niet verrekend; de niet altijd meer beschikbare subsidie soms wel. Goed checken dus. Een prijsjagerstip is een jonge Skoda Citigo iV (of de Seat Mii of VW e-Up!) met 36 kWh-batterij. Die zijn ‘met de kop eraf’ voor rond de 20 mille te koop. Het rijbereik van 200 kilometer in de praktijk is behoorlijk ver voor zo’n kleine auto.

Mooi is vaak een afknapper

Liefhebbers van trendy elektrische auto’s moeten echt goed nadenken voordat ze kopen. De Honda e en Mini Electric verleiden namelijk onze ogen. De Honda e combineert een vintage design (hé, de Civic uit de seventies) met futuristische techniek, zoals achteruitkijkcamera’s in plaats van spiegels. Prijs: 35 mille. Maar net als de Mini (32 kWh) heeft-ie een kleine accu (35 kWh). Een praktijkrijbereik van rond de 150 kilometer is een afknapper voor velen.

Wie absoluut een realistisch rijbereik van ver boven de 200 kilometer wil, heeft meer en meer keuze. Het aantal ‘betaalbare’ e-modellen met accu’s van minstens 40 kWh groeit. MG verkocht er in 2020 veel, net als Hyundai, Kia, Opel en Peugeot. De showroom raakt voller in 2021. Een greep: de basisversie van de VW ID.3, de Skoda Enyaq, de Aiways U5 en de Citroën ë-C4. Zelfs een gebruikte Tesla komt, met occasionsubsidie, binnen bereik.

De angst voor kapotte accu’s wordt bestreden door de fabrikanten. De garantievoorwaarden worden steeds gunstiger vanwege de toenemende accukwaliteit. En wie de accu’s nog altijd niet vertrouwt, kan kiezen voor private leasing of accuhuur (zoals bij de Renault Zoe). Kosten voor een vervangende accu hoef je dan niet helemaal zelf op te hoesten.

Lees ook:

Stekkerauto’s zijn echt schoner, bevestigt studie nog maar eens

Elektrische auto’s zijn veel minder vervuilend dan wagens met een benzinemotor. Zelfs als je de CO2-uitstoot van vuile stroom meetelt, die vrijkomt bij productie en gebruik

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden