Weblog

Veel elektrische vaporware op de autoshow van Parijs?

De Chevy Bolt, geen vaporware maar juist een aandachttrekkende e-auto die nu al te koop is. Beeld GM

Liefhebbers van elektrische auto's kunnen momenteel hun hart ophalen in Parijs. De grote autoshow lijkt wel in het teken van de EV's te staan. Elk groot merk kondigt er wel nieuwe e-modellen aan. Maar hoeveel daarvan wordt waargemaakt?

Hoe enthousiast ik ook ben over elektrische auto's (dat kan u niet zijn ontgaan...), dezer dagen bekruipt mij toch een minder positief déjà vu gevoel. Zijn al die aankondigingen in Parijs gemeend, of vooral een slinkse concurrentietruc?

Het grootste nieuws komt van Volkswagen. Dat laat weten dat het in 2020 elektrische auto's gaat leveren die twee keer zo ver komen op één batterij als de nieuwe Tesla 3, die volgend jaar of in 2018 op de weg moet komen. De nieuwe, I.D. gedoopte, auto moet voor VW de opvolger van de oude Kever en huidige Golf worden. De kurk dus waar het concern op drijft. En er komen op den duur 30 typen auto's onder de I.D.-vlag op weg.

Ook Mercedes werpt zich op de e-automarkt. Er komen elektrische Mercedessen voor alle segmenten, van groot en luxueus tot compact en klein, aldus topman Dieter Zetsche tegenover financieel persbureau Bloomberg. Ook tal van andere merken storten zich op de markt voor EV's, waar onder meer Opel met zijn al bestaande Ampera, BMW met zijn i3 en Renault met de ZOE al actief zijn.

Kortom: er wacht ons binnenkort een stortvloed aan nieuwe elektrische auto's, en die concurrentie gaat voor betere auto's en snelle prijsverlagingen zorgen, zo mag je verwachten. Jaa... Eerst zien, dan geloven, is nu toch mijn credo.

Vaporware
Het doet mij denken aan wat ik als ict-journalist meemaakte in de jaren tachtig. Tal van softwareprogramma's streden toen om de gunst van de gebruikers. En om te voorkomen dat een gebruiker zou overstappen naar een nieuw, goed product van een concurrent, kondigden de softwaremakers vaak aan dat ze 'binnenkort' met een versie zouden komen die nóg beter was als dat van die concurrent. 'Wacht met kopen tot je ons product hebt gezien', was de boodschap.

Dat product kwam soms nooit, of had niet alle beloofde verbeteringen. En in de branche werd dat al snel 'vaporware' genoemd, software die 'verdampte' naarmate de tijd verstreek. Maar ondertussen waren veel consumenten toch gaan wachten en hadden ze het product van de concurrent nog maar niet aangeschaft. Doel bereikt...

Tesla 3, Chevy Bolt en Nissan Leaf
Veel grote automerken zijn in de strijd om de elektrische auto achterop geraakt, of zijn die strijd zelfs nog niet echt aangegaan. Zij zien nu hoe Nissan Leaf in grote aantallen verkoopt en hoe Tesla al ongekende aantallen van zijn nieuwe Tesla Model 3 heeft weten te slijten, anderhalf jaar voordat de eerste Tesla 3 uit de fabriek rolt. En Chevrolet heeft met zijn nieuwe Bolt een middenklasser die ook wel eens heel gretig aftrek zou kunnen vinden.

Wat doe je dan als concurrent die vreest veel trouwe klanten aan die vernieuwers kwijt te raken? Tja, dan zou je zomaar in de verleiding kunnen komen om iets nog veel beters, mooiers en/of voordeligers in het vooruitzicht te stellen. Of je dat waarmaakt, wordt pas over een paar jaar duidelijk. Maar ondertussen lopen sommige consumenten dan toch niet over naar je concurrent...

Ik hoop dat mijn gesomber onterecht zal blijken. Want niets lijkt me mooier dan volop concurrentie onder de makers van elektrische auto's.

Renault Trezor
Als je wilt weten hoe flitsend een nieuwe elektrische auto eruit kan gaan zien, kijk dan naar de Renault Trezor, en vooral ook naar de video onderaan het artikel van NewAtlas. Voor alle duidelijkheid, Renault presenteert er geen vaporware mee. Deze fabrikant van diverse elektrische modellen meldt zelf ook dat dit slechts een studiemodel is. Helaas...

Dit is de zevende aflevering in een korte serie over elektrisch vervoer. Een overzicht van de eerdere artikelen vindt u bij aflevering één: Mobiliteit in een stroomversnelling.

De Renault Trezor, een bijzonder onderzoeksmodel dat veel elektrische vernieuwingen moet opleveren voor 'gewone' e-auto's. Beeld Renault
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden