Stikstofimpasse

Uitstoot stikstof door luchtvaart is relatief gering

Beeld Brechtje Rood

Wie zich druk maakt over ultrafijnstof, CO2 of geluidsoverlast wijst al gauw met een beschuldigende vinger naar de luchtvaart. Maar als het gaat om de stikstofproblematiek zit de luchtvaart niet automatisch in de beklaagdenbank.

Waarom niet? Dat heeft te ­maken met de hoeveelheid stikstofoxiden die vliegtuigen uitstoten, stelt het RIVM. ‘Alles bij elkaar is dat relatief weinig in vergelijking tot het wegverkeer en de scheepvaart’, zegt een woordvoerder. Slechts 2 procent van de stikstofoxiden die het verkeer in totaal uitstoot, is ­afkomstig van landende en opstijgende vliegtuigen. En als de totale emissie van stikstofoxiden in Nederland wordt ­bekeken, is de sector slechts verantwoordelijk voor 1 procent.

Beeld Sander Soewargana

Vandaar dat de luchtvaart als het gaat over stikstofdepositie in de categorie ‘overig verkeer’ terecht komt, samen met ­mobiele werktuigen en dieseltreinen. ‘Het debat over de uitstoot van de luchtvaart draait vooral om CO2 en ultrafijnstof’, zegt de woordvoerder van het RIVM.

Lees ook:

Remkes zet kabinet het mes op de keel met stikstofadvies

Drastische maatregelen zijn nodig om de uitstoot van stikstof te verlagen,zoals een lagere maximumsnelheid en minder vee.

Het kabinet weet al jaren dat het stikstofbeleid niet voldoet

Het kabinet sloeg adviezen in de wind en zette zijn omstreden stikstofaanpak door. ‘Heel verwijtbaar’, zegt Niek Ketting, die hier al in 2011 voor waarschuwde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden