column

Tweedehands batterij wordt goud waard voor energietransitie

Een elektrische MPV van Nissan aan de thuislader. Over een paar jaar kan dit van veel autobezitters stroomhandelaren maken. Beeld Nissan

Als ik over een of twee jaar een elektrische auto koop, gaat de batterij daarvan een jaar of  tien mee. Dat wil zeggen: in de auto. Daarna wordt zo'n oude batterij echter ook nog goud waard.

Autobatterijen zijn duur. Toch? Als ik straks 300 kilometer op een volle accu wil kunnen rijden, heb ik al gauw een batterij van 50 kWh nodig, en die zal zo'n 5000 euro kosten, schreef ik in de vorige aflevering. Na een jaar of wat zakt het vermogen ervan tot onder de 80 procent en moet de batterij worden vervangen. Weg 5000 euro?

Nee, zo zal het vrijwel zeker niet gaan. Een batterij die je niet 300 km ver brengt maar 'slechts' 240, en in de winter nog minder, is voor een auto misschien niet optimaal meer. Maar als onderdeel van een buurtbatterij, of als extra opslag thuis, kan die 'versleten' batterij nog uitstekend dienst doen.

De thuisbatterij, die overdag de stroom uit zonnepanelen opslaat en dan 's avonds het licht en de tv aan houdt, begint al populair te worden in Duitsland. Bij ons zal het, als het salderen wordt versoberd, ook die kant op gaan. Nu nog moeten we daarvoor nieuwe batterijen aanschaffen, simpelweg omdat er nog veel te weinig tweedehands autobatterijen zijn, maar over een jaar of vijf zal die tweedehandsmarkt zeker op gang komen.

Een lithium-ion batterij kan zo'n 1000 tot 1500 keer worden opgeladen voordat de opslagcapaciteit onder de 80 procent zakt. Heb je een batterij van 40 kWh, wat nu nog gangbaar is, dan kom je daar met 6 tot 7 kilometer per kWh 240 tot 280 kilometer ver mee. Maar je wilt de batterij niet helemaal leeg rijden, 20 procent lading laat je er altijd in. Dus haal je met één landing pakweg 200 km.  Als je 1000 tot 1500 keer kan laden is dat dus 200.000 tot 300.000 kilometer.

Voor de thuisbatterij

Daarna is je 40 kWh-batterij nog goed voor 32 kWh opslag, en daarmee is zij nog prima inzetbaar voor thuis- of buurtbatterijen.  Als je haar inruilt zul je er geen 80 procent van de nieuwprijs voor krijgen, maar 50 procent lijkt me reëel. Een 40 kWh-batterij van 4000 euro nieuwprijs heeft je dan 2000 euro gekost, voor 200.000 tot 300.000 kilometer rijplezier. 

Die tweedeandswaarde van een batterij maakt elektrisch rijden goedkoper en dus aantrekkelijker. Het zal de verkoop van elektrische auto's ongetwijfeld extra stimuleren. En daarmee over een jaar of tien de markt voor  goedkope thuisbatterijen flink laten groeien. En dat zal weer helpen om de energietransitie te laten slagen.

Persoonlijk gok ik erop dat ik mijn oude autobatterij niet zal verkopen maar zelf zal gebruiken voor extra opslag. In mijn vorige blog schreef ik dat ik met een autobatterij van 50 kWh een dunkelflaute van een week kan overbruggen. Met nog 32 tot 40 kWh erbij wordt het al ruim tien dagen.  Maar ik kan ook meer stroom opslaan als zij goedkoop is en weer aan het net leveren als de stroomprijs hoog is.  'Vincent Dekker, handelaar in stroom', ik zie het al helemaal voor me.

In zijn weblog Vincent wil Zon belicht Vincent Dekker allerlei innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Lees meer afleveringen op trouw.nl/vincentwilzon.

Auto met stevige batterij houdt straks bij mij het licht aan

Hoe lang zing ik het in de winter uit met duurzame energie van eigen dak? Niet lang, nog geen dag. Tenzij ik een batterij aanschaf. Die is echter duur, heel duur. Tenzij die in een auto zit die je toch al wilde kopen. Hoe krachtig moet straks de accu van mijn elektrische bolide zijn?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden