World Cleanup Day

Tussen al ons zwerfafval zitten opvallend veel Red Bull-blikjes, actie blijft uit

Milieuorganisatie voerden twee jaar geleden actie bij de Tweede Kamer voor statiegeld op kleine flesjes én blikjes.Beeld ANP

Blikjes vormen nog steeds de hoofdmoot van het zwerfafval en de meeste daarvan zijn van Red Bull. Van een daling is geen sprake, constateert zwerfinator Dirk Groot aan de vooravond van World Cleanup Day.

In 180 landen gaan zaterdag vrijwillige schoonmaakploegen de straat op om zwerfafval op te ruimen. Ze zullen vooral blikjes rapen, voorspelt zwerfinator Dirk Groot. Volgens zijn langjarig onderzoek blijft het aantal blikjes bijna twee derde van de gevonden drankverpakkingen, ruim 2,5 keer zoveel als plastic flesjes. Dat verschil wordt nog groter als volgend jaar statiegeld op de flesjes zit, verwacht Groot.

De industrie moet zorgen dat het aantal blikjes in het zwerfafval met 70 procent afneemt, anders komt daar ook statiegeld op, heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aangekondigd. Er zit echter nog geen schot in, zegt Groot, de nummer één in Trouws Duurzame 100 van 2019 (zijn opvolger is over twee weken bekend).

“We zien geen actie van de industrie”, zegt Groot. “Misschien hebben ze het geaccepteerd dat er statiegeld aan zit te komen, net als bij de plastic flesjes.” Red Bull is zo’n bedrijf dat niets doet, volgens Groot. Verpakkingen van het oppeppende drankje, dat je volgens de reclame vleugels geeft, vormen veruit de hoofdmoot van rondslingerende blikjes: in de tellingen van de zwerfinator groeide het aandeel Red Bull van 9,3 procent van de in 2016 geraapte drankverpakkingen naar 20,9 procent dit jaar.

Er is voor Red Bull kennelijk geen drijfveer om dat te veranderen, zegt Groot. “Coca-Cola heeft een ommezwaai gemaakt met de aankondiging alleen nog recyclebaar plastic te gebruiken, reden waarom het merk Sprite niet meer in een groen maar in een doorzichtig flesje zit. En McDonald’s maakt werk van zwerfafval, dat bedrijf richt zich vooral op kinderen en dan is een goed imago belangrijk.”

Red Bull zegt desgevraagd te betreuren mensen hun afval op straat en in de natuur gooien. Het aluminium van de blikjes is oneindig recyclebaar en daarom laat het bedrijf binnenkort reclame-auto’s rondrijden die consumenten moeten stimuleren hun blikje in de prullenbak te gooien.

De zwerfinator heeft samen met directeur Rob Buurman van Recycling Netwerk Benelux gekeken wat er verandert in de samenstelling van het zwerfafval als het aantal flesjes door de invoering van statiegeld met 70 tot 90 procent zal afnemen, zoals is berekend door CE Delft. Dit betekent volgens hen dat er straks tegenover elk flesje negen tot 27 blikjes op straat liggen.

Lees ook:

Coca-Cola stopt met gebruik van nieuw plastic voor flessen

Coca-Cola stopt in Nederland met het gebruik van nieuw plastic bij de vervaardiging van flessen. Daarmee is Nederland het tweede land waar de frisdrankmaker zijn petflessen van 100 procent gerecycled plastic maakt.

Steeds meer wegwerpplastic, ook dat wordt een pandemie

De coronacrisis zorgt voor meer wegwerpplastic. Maar bedrijven hoeven geen versoepeling van de plasticregels te verwachten.

Milieuorganisaties boos over gebrek aan ambitie bij het kabinet. ‘Nederland doet niets’

De Nederlandse aanpak van plastic vervuiling is teleurstellend mager, schrijven enkele milieuorganisaties in een boze brief aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden