Trendontwikkelaars weten hoe uw tuin er straks uitziet

Het nieuwe jaar is aangebroken en dat betekent dat uw smaak is veranderd. Van nu af aan kijkt u met andere ogen naar uw tuin. Naar de tuintafel en de stoelen, naar de barbecue en de hebbedingetjes die uw terras opfleuren. Niet dat u er op uitgekeken bent, maar om nou te zeggen dat dit is wat u wilt..... nee. Wat u wilt, is in de auto stappen, naar het dichtstbijzijnde tuincentrum rijden en uw winkelwagentje volladen met impulsaankopen.

Nicolien van Doorn

Hoe ik dat zo goed weet? Van de trendontwikkelaars natuurlijk. U denkt toch niet dat het puur toeval is dat u vorig jaar die tuinposter en dat overwinteringshuisje voor lieveheersbeestjes heeft gekocht? Die poster en dat huisje heeft u gekocht omdat u daar rijp voor was; en dat u daar rijp voor was, wisten de trendontwikkelaars lang voordat u dat zelf wist.

De tuinbranche kan niet meer zonder bureaus die uitstippelen wat de consument wil. En denk niet dat dit nattevingerwerk is, er gaat een gedegen studie aan vooraf. Trendontwikkelaars proberen de diepste verlangens van de consument te voorvoelen. Zij maken een mengsel van maatschappelijke ontwikkelingen, de nabije toekomst en het soort tuinier dat u bent, en vertellen u vervolgens welke tuin bij u past. En geloof het of niet: dat is altijd een andere tuin dan u nu heeft.

Laten we eens kijken hoe dit in de praktijk werkt. U weet het misschien nog niet, maar in 2009 wordt u nog milieubewuster dan u al bent. U gaat steeds meer verlangen naar contact met de natuur, oftewel naar grote verweerde vazen en kruidentafels. Die informatie hebben de trendontwikkelaars maanden geleden doorgespeeld naar de tuinbranche. En zo komt het dat in het tuincentrum precies die verweerde vaas en kruidentafel staan waar u onbewust naar op zoek bent.

Dat u verlangt naar de natuur, wil overigens niet zeggen dat u met uw handen in de aarde wilt wroeten; tuinieren moet wel comfortabel blijven. Vandaar dat al uw wensen en behoeften voor 2009 zijn samengevat onder de noemer ’Gemak, wellness en een groen gevoel’. Gemak, dat behoeft geen nadere uitleg: we willen een tuin, maar die mag niet al te veel tijd en moeite kosten. ’Wellness’ staat voor gezondheid en relaxen, voor een hot tub, een buitendouche en een buitenkeuken (inderdaad, die ongezonde bbq moet eruit).

Een combinatie van natuur en luxe dus. Hoewel, met die luxe blijkt het mee te vallen. „Een sauna in de achtertuin heb je al vanaf 350 euro”, vertelt trendontwikkelaar Aafje Nijman opgewekt. Een geruststellende gedachte in deze economisch barre tijden. En daarmee zijn we beland bij een fenomeen waarmee ook de tuinbranche wel degelijk rekening houdt: de kredietcrisis!

Hoe vertalen trendmensen zoiets als financiële onzekerheid naar een tuin? Heel simpel, u had het bijna zelf kunnen bedenken: de vormen in de tuin worden ronder. Rond is zacht en beschermend, en dat is precies waar wij nu behoefte aan hebben. Met als bijkomend voordeel – voor de tuinbranche welteverstaan – dat het rechthoekige terras en de dito vijver eruit moeten.

Nu u weet wat de tuin uit moet, wilt u natuurlijk ook weten wat er het komende jaar in mag. Welnu, voor het komende jaar zijn drie tuinen bedacht: de ’Moroccan Garden’, de ’Cape Town Garden en de ’Burgundian Garden’. Kiest u voor de Marokkaanse variant, dan kiest u voor mediterrane muurtjes en een kruidenborder met muntplantjes. Kaapstad kenmerkt zich door ronde neststoelen en exotisch ogende planten, en in de bourgondische tuin vinden we een buitenkeuken en plukborder met tomaten, minipaprika’s en fruit. Geen moestuin, dat zou te veel werk zijn.

En volgend jaar? Gezien de economische situatie zijn er twee scenario’s denkbaar: de tuin wordt hard en decadent, óf juist superromantisch. „Het duurt even voordat de consument doorheeft dat de crisis hem raakt”, zegt Aafje Nijman. „Dat geeft ons tijd. Maar mocht de angst toenemen, dan houden we daar volgend jaar zeker rekening mee.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden