78 procent van de e-rijders laadt thuis de auto op.

Elektrisch rijden

Thuis je e-auto opladen kan makkelijker, slimmer én zonder dat de stoppen doorslaan

78 procent van de e-rijders laadt thuis de auto op.Beeld Phil Nijhuis, Hollandse Hoogte

Thuis je stekkerauto opladen kan met steeds slimmere techniek. Toch zijn er nog genoeg thuisladers die ‘dom laden’. Hoe bereid je je voor op de toekomst?

Quirijn Visscher

Het aantal stekkerauto’s in Nederland groeit als kool en de behoefte aan thuislaadpunten dus ook. In 2021 stapten meer particulieren in een gesubsidieerde nieuwe of tweedehands elektrische auto, en soms ook in een plug-inhybride, blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2021. De meeste e-rijders (78 procent) laden thuis de auto. Deze ‘thuisladers’ wonen vaker buiten de grote stad. Daar zijn meer huizen met oprit. Want een privéoprit, dat blijkt een harde eis voor veel e-rijders.

Een eigen oprit betekent ruimte voor een privélaadpunt op een paal of aan de muur. Een minderheid stopt de e-auto zelfs in het huis-tuin-en-keukenstopcontact: 8 procent van alle opgeladen stroom in elektroauto’s komt uit het stopcontact. ‘Dom laden’, opladen met de granny-stekker. Zo noemen ze dit bij ElaadNL, kennisorganisatie van netwerkbeheerders voor laadinfrastructuur. Bij ElaadNL draait juist alles om slim laden met moderne informatie- en communicatietechnologie.

Verhitte discussies over brandveiligheid

Met welke laadpaal moet je beginnen als particuliere thuislader? Arjan Wargers vindt het een goede vraag. “Voor de leaserijders wordt alles geregeld tot aan het laadpunt thuis toe, maar als particulier moet je maar net weten waarnaar je kunt vragen”, zegt Wargers, manager onderzoek en innovatie bij ElaadNL. “Je moet goed zoeken naar de juiste publieksinformatie over autolaadpunten, merkte ik toen ik het collega’s vroeg die ook al jaren werken in de laadpaalwereld.”

Het begint allemaal met de vraag welke thuislaadmogelijkheden je als (aspirant-)e-rijder hebt. Woon je in een koopappartementencomplex met parkeergarage, dan kan een aanvraag voor een laadpunt voor gedoe zorgen in de vereniging van eigenaren (vve). Uit het laadonderzoek blijkt dat 86 procent van de appartementseigenaren in hun vve problemen ondervond bij de aanvraag. Brandveiligheid is doorgaans de bron van verhitte discussie.

Sterker dan de wasdroger

Mensen met eigen oprit hebben het makkelijker. Sommigen maken het zichzelf zelfs zo gemakkelijk dat de elektroauto, hup, aan het stopcontact gaat, al dan niet met een extra groep in de meterkast. Wargers kijkt ervan op dat sommige e-rijders dat doen. “Je hebt wel een extra apparaat in de laadkabel nodig dat met jouw auto communiceert”, vertelt hij. “Je laadt erg traag. En of dit nou veilig is? Een auto is een krachtig elektrisch apparaat, veel sterker dan de wasdroger.”

Gelukkig biedt Jan en alleman veilige wallboxen en thuislaadpalen aan, inclusief montage, al onder 1000 euro. Milieu Centraal helpt bij het zoeken met een online Thuislaadvergelijker. Je kunt daar gericht zoeken naar de beste laadpaal in jouw persoonlijke situatie. Allerlei vraagstukken worden er behandeld. Wel of geen kaartlezer nemen, bijvoorbeeld. Of wie de zeggenschap heeft over laaddata, als je het laadpunt wilt gaan delen. Zo leer je de opties en keuzes kennen.

Stadsbewoner hecht aan ‘eigen’ openbare paal

Elektrische auto’s zijn juist in de grotere steden populair. Vrije plekken om openbaar te kunnen laden raken hier en daar schaars. Een grootstedelijke e-automobilist hecht sterk aan z’n vaste openbare laadpaal, blijkt uit het Nationale Laadonderzoek 2021. Van deze groep e-rijders ervaart 89 procent soms knelpunten bij het openbaar laden. Maar dat heeft weinig invloed op de algehele tevredenheid over het laden. De meesten van deze grootstedelijke e-rijders zeggen hun auto te verplaatsen om ruimte aan anderen te bieden wanneer hun autobatterij voldoende vol zit.

Het is belangrijk om te weten dat er twee soorten stroom bestaan: gelijkstroom en wisselstroom. Elektrische auto’s en zonnepanelen werken op gelijkstroom, het elektrische netwerk thuis juist op wisselstroom. Voor het thuis autoladen is omvorming nodig van de ene naar de andere stroomsoort. Dat kan in de laadpaal. Maar stekkerauto’s hebben ook een lader aan boord. Hoelang het laden van een e-auto duurt, hangt mede af van het vermogen van die boordlader.

Even wat minder hard laden tijdens het koken

Het is ook nuttig om je complete elektrische huishouding en netwerk eens in kaart brengen. Wat heb je? En wat wil je op termijn? Driekwart van de thuisladers heeft zonnepanelen en wil met die energie de e-auto opladen, meldt het laadonderzoek. Als huizen van het gas af raken, groeit de elektrificatie thuis. Warmtepompen en elektrisch koken rukken op. Met deze apparatuur deelt de stekkerauto het netwerk. Intussen wekken de panelen thuis met pieken en dalen stroom op.

“Je heb dom laden en slim laden”, legt Wargers uit. “Slim laden betekent dat het laadpunt van je auto ‘praat’ met je thuisapparatuur om te zorgen voor balans in je eigen elektriciteitsnetwerk, load balancing. Ik denk niet dat veel particulieren zich hierover informeren, maar het is belangrijk. Wie wil nou dat de stoppen eruit vliegen als je de wasdroger aanzet? Load balancing voorkomt dat. Dan laadt je auto automatisch even wat minder hard als je elektrisch gaat koken.”

Het thuislaadpunt kan nóg slimmer worden gemaakt met internet en andere intelligente techniek, zoals een energiemanagementsysteem thuis. Dan wordt communicatie en energiehandel mogelijk met spelers op het publieke elektriciteitsnetwerk. Een energiebedrijf kan op grote piekmomenten zijn overtollige stroom voordelig aan je lozen in jouw halflege autoaccu, en ontlast het overbelaste net. Je maakt daarbij vooraf afspraken over het gebruik van de batterij en jouw data.

‘36 procent vindt elektrisch rijden interessant’

Van alle Nederlanders vindt 36 procent elektrisch rijden interessant. Ongeveer 25 procent overweegt binnen nu en vijf jaar een elektroauto te kopen. Dat blijkt uit de recent verschenen Elektrisch Rijden Monitor 2021 van de ANWB. Als reden om geen e-auto te kopen noemt 27 procent dat er te weinig laadpalen zijn. Thuisladen is volgens de ANWB het goedkoopst, met 5,51 cent per kilometer (bij 100 procent thuisladen). Nederland telt nu 215.887 volledig elektrische personenauto’s en 80.223 (semi-)openbare laadpalen.

De opmars van de thuisbatterij

Binnen tien jaar komt volgens Wargers de thuisbatterij in Nederland in zwang. Dan is de financiële salderingsregeling allang afgebouwd, de regeling waarmee je nu nog geld krijgt voor het leveren van zelf opgewekte zonnestroom. Over tien jaar gebruiken huishoudens meer eigen elektriciteit en slaan die op. “België loopt hierin voorop”, weet Wargers. “Ikea verkocht er dit jaar al veel thuisbatterijen.” Met deze ontwikkeling, stelt hij, wordt een gezond thuisnetwerk nog belangrijker.

De overtreffende trap is de mogelijkheid om stroom vanuit de autobatterij terug te kunnen leveren aan het net. Vehicle to grid voor kenners: de auto als thuisbatterij. Een klein, maar groeiend aantal automodellen kan dit. Wel moet het laadpunt dit aankunnen. “Zo’n laadpaal is tot tien keer duurder dan een gewone”, zegt Wargers. “Je hebt een omvormer nodig van gelijkstroom naar wisselstroom. Dat is de investering nog niet waard. Maar het kan snel veranderen, er wordt aan gewerkt.”

Uitkijken met de huiskat

In de verre toekomst zijn laadkabels en laadpalen wellicht overbodig. Dan kun je de auto draadloos laden, zoals mobiele telefoons nu al kunnen. BMW en Mercedes-Benz oefenen met dit inductieladen. Een auto moet je dan heel precies met zijn oplaadplaat boven een inductieplaat op de grond rijden. “Het is minder efficiënt dan stekkeren, maar de techniek werkt prima”, vertelt Wargers. “Het is wel een stuk duurder. En afscherming is belangrijk: de huiskat mag er niet tussen kunnen.”

Zijn advies is om bij laadpuntkeuzes thuis al rekening te houden met de nabije toekomst. Niet alleen vanwege de toenemende belasting van het elektriciteitsnetwerk. Om de pieken en dalen te kunnen opvangen groeit bij netwerkbeheerders en energieleveranciers de behoefte aan flexibel gebruik van het netwerk. “We gaan bovendien naar nieuwe netwerktarieven toe”, zegt Wargers. “Je kunt hierop maar beter direct goed voorbereid zijn. Betere publieksinformatie is hiervoor wel nodig.”

Correctie: In een eerdere versie van dit artikel stond dat thuisladen 55,1 cent per kilometer kost, dat moest 5,51 zijn.

Lees ook:

Een laadpaal voor je huisdeur die nooit in de weg zit

Je elektrische auto voor de deur opladen met je eigen goedkope stroom wordt de toekomst. De auto-accu kan dan meteen als buurtbatterij dienst doen. Maar wat als de kabel van je huis naar de auto een struikeldraad wordt voor gebruikers van de stoep? Danny Vaes uit Hasselt bedacht een luchtige oplossing. Maar is het de slimste?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden