Duurzame 100The Happy Activist

The Happy Activist gebruikt vrolijkheid als wapen

Matthijs JaspersBeeld Judith Jockel

Een smiley met een aureool is het logo van The Happy Activist. Met zijn vrolijke filmpjes op sociale media brengt hij initiatieven die werken aan een betere wereld onder de aandacht. Wie is die gelukkige activist?

Vrolijkheid is een wapen, zegt Matthijs Jaspers meteen. We zitten net, in de tuin bij zijn strakke houten woonark aan de zoom van Broek in Waterland, de groene rand ten noorden van Amsterdam. De hamvraag is gesteld: wat zit er achter die smiley als logo, wie is The Happy Activist?

“Vrolijkheid is een veel beter wapen dan boosheid tegen de perverse prikkels van de maatschappij en de mensen die daarachter zitten. Bijna dagelijks zie je petities en demonstraties die niets uithalen. Ze zijn als een aflaat, terwijl er niets verandert. Intussen is er ook een groep mensen bezig op een positieve manier, met initiatieven om de wereld beter te maken. Maar die zijn weinig zichtbaar. Ik wil zorgen dat mensen die initiatieven leren kennen.

“De initiatiefnemers van kleine, duurzame acties worden al te vaak weggezet als een wijndrinkende elite, gutmenschen, klimaatdrammers. Kreten als ‘ze pakken onze gehaktbal af’ of de moeite die het Rutte kostte om verlaging van de maximum snelheid aan te kondigen, ‘die rotmaatregel’, het is allemaal zo zuur en negatief. Maar de mobiliserende kracht van die initiatieven is groot. Daar word ik heel blij van.”

Jury-oordeel Dirk Groot

‘The Happy Activist bewijst dat de Duurzame 100 slechts het topje van de ijsberg is van alle mooie initiatieven van onderop wereldwijd. Dat geeft hoop, in een wereld waarin negatief nieuws soms overheerst.’

Hoe is het begonnen?

“Twee jaar geleden ben ik privé wat filmpjes gaan maken, hooguit een minuut, van zulke initiatieven. Met humor en relativering. Alsof je aan een vriend in de kroeg vertelt wat je nu gevonden hebt. Het gaat om simpele dingen als tegels wippen of een keuze maken voor duurzame producten in de supermarkt. Die filmpjes zet ik op Instagram, Facebook, Twitter of LinkedIn. Die laatste is gericht op werk en vooral daar heeft een post groot effect. Ik heb snel een grote groep volgers opgebouwd en zo help ik die initiatieven aan bereik en groei.

“Inmiddels is het bijna een dagtaak. De initiatieven weten mij te vinden, vragen mij om hulp. Ik kom uit de reclame en wat ik daar heb geleerd zet ik nu in voor de goede zaak. Ik vraag soms aan mijn opdrachtgevers, bedrijven als Eko Plaza, Nature & More en Greenchoice, om kleine initiatieven te helpen.”

Dan is het nu dus uw werk?

“Het is heel leuk om te doen wat ik nu doe, maar voor je het weet kom je in het tranendal van subsidies terecht. Dat wil ik niet. Ik ben geen project, meer een publisher. Het zou mooi zijn als de financiering net zo gaat als het Nieuwe Helpen: een groeiende stroom van gewone burgers, die samen de handen uit de mouwen steken, wars van grote organisaties of de overheid, maar vol vertrouwen in de zelfredzaamheid en het oplossend vermogen van de medemens.

“Ik krijg nu al steun van volgers, in ruil voor informatie en soms aanbiedingen van initiatiefnemers die ik promoot. Ik hoop dat daar wat rek in zit.

Beeld Judith Jockel

“Wat ik wil is dat het werkt, dat een post van mij helpt. Ik word heel blij als ik hoor dat na een filmpje over Sprinklr en de Tuiny Forests er zeshonderd pakketten met bomen, heesters en kruiden worden besteld. Een vriend van me runt een Plus-vestiging en hij vertelde me dat die supermarkt over zou gaan op digitale schapkaartjes. Dan doe ik een oproep: wat kunnen we maken van twee miljoen plastic kaartjes? Dat gaat als de brandweer. Tientallen reacties, van sociale werkplaatsen tot recyclingbedrijf Renewi.

“Nog een mooi voorbeeld: vorig jaar kwam ik in contact met een fruitteler, die 40.000 kilo peren overhield omdat ze één millimeter te klein waren voor de winkel. Met een partner heb ik die partij gekocht, hij heeft er peer-to-peerpakketten van samengesteld, met perensap, stroop, recepten en ook gewoon peren. Allemaal verkocht via onze contacten en landelijke afhaalpunten. Hoeveel wil je er voor hebben?, vroegen we aan die teler. Hij werd er emotioneel van: dat had nog nooit een afnemer gevraagd, in die handel wordt de prijs gedicteerd. Wij hebben hem een mooie prijs betaald en we hadden een product met een verhaal.”

U kunt wel een eigen bedrijf beginnen.

“Dat zou best kunnen. Er zou een dagelijkse uitagenda moeten zijn met een overzicht van alle leuke acties en initiatieven die samen de startmotor zijn van duurzaamheid. Nu werk ik nogal ad hoc, ik geef aandacht aan wat er toevallig langskomt. Maar zo’n filmpje van mij is de volgende week verdwenen in de krochten van het internet. Met een agenda kun je de aandacht wat structureler maken.

“Ik hou erg van houtje-touwtje, maar zo’n platform moet je goed doen. Vier jaar geleden heb ik de goednieuws-site Whocares.me opgericht, met verhalen over ongewone acties. Ik wacht nu even het goede moment af, of er een organisatie is die in zo’n agenda investeert. Mankracht is het probleem niet, er zijn genoeg mensen die willen helpen als ik lucht heb gevonden om het plan uit te werken.”

U blijft toch een reclameman?

“Ik wil dat mensen die initiatieven kennen, als communicatieman zie ik hoe blij je ervan wordt. Wat ik nu doe is echt, in tegenstelling tot wat ik in het verleden in de reclame soms heb gedaan: een vraag creëren en dingen mooier maken dan ze zijn. Ik krijg dagelijks berichten van mensen die hier blij van worden.

“Dat komt ook door de eenvoud en de lichte toon van mijn filmpjes. Bij kwesties rond klimaat, duurzaamheid en biodiversiteit zie je organisaties altijd eerst het probleem schetsen. Ik doe dat niet. Ik zal niet zeggen dat mensen moeten veranderen. Ngo’s laten drama zien om mensen te verleiden hun portemonnee te trekken. Maar wat heb je aan een negatief verhaal met een grote boodschap?

“Ik geloof in de veerkracht van het ondernemerschap, van dingen positief veranderen. De generatie van nu groeit op met supertransparante projecten, jongeren zien hoe het werkt, waar geld aan de strijkstok blijft hangen. Het positieve, opgewekte dat ik hanteer, werkt echt.

“Een kleine boodschap, daar kan ik wat mee. Zo kunnen we kunnen het ten goede keren, mensen hebben behoefte aan dat soort nieuws.”

Alles over de Duurzame 100

De verhalen achter alle Duurzame 100-initiatieven, filmpjes, info, een podcast en Beatrijs’ Groene Manieren vindt u op trouw.nl/duurzame100.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden