De testŠkoda Citigoᵉ iV

Stekkeren met koekblikken

Wat: Škoda Citigoᵉ iV
Prijs: vanaf € 23.290
Rijbereik: 260 kilometer (theoretisch)
Bijzonder: familie van de Seat Mii en VW Up!

De wereld van de Heel Kleine Auto verandert snel. Het aanbod krimpt. De nieuwe Škoda Citigoᵉ iV is een auto die de Heel Kleine Auto toekomst moet geven, in de volksmond de auto’s van het formaatje koekblik. Nederlanders mogen dan tuk zijn op zuinige A-segment auto’s, elders raken de verkopen op een lager peil. Alleen enorme productieaantallen maken dit soort auto’s nog een beetje winstgevend. Steeds meer merken gooien de handdoek in de ring, zoals Suzuki met de Celerio.

Of je stopt er een stekker in, hebben ze bij Volkswagen Groep gedacht over onrendabele stadsauto’s. In navolging van de Volkswagen Up! zijn nu ook de Seat Mii en Škoda Citigo, gemaakt door het Volkswagenconcern, geëlektrificeerd. Ze zijn in Nederland niet meer nieuw met benzinemotor te krijgen. Ineens betaal je bijna dubbel zoveel voor dezelfde auto, maar de gebruikskosten liggen lager. Er is bovendien weer wat winstmarge voor de fabrikant. Smart koos deze strategie ook al met zijn miniatuurauto’s. De Citigoᵉ iV kan door het compacte formaat geen grote batterij herbergen. Maar kleinere batterijen hebben wel steeds meer capaciteit. De oude zwakke e-Up! toonde al een bestaansrecht aan voor de elektrische stadsauto met zijn rijbereik van circa 100 kilometer. De batterij van de nieuwe e-Up! die ook in de Citigoᵉ iV zit, heeft meer opslagruimte, namelijk 36,8 kWh. Dat maakt een rijbereik van dik 200 kilometer realistisch. In een uur is de batterij voor 80 procent vol te laden.

Technisch is de elektrische stadsauto dus volwassen aan het raken. Maar economisch? Om de grote verkoopaantallen te bereiken, is een massapubliek nodig. Škoda gaat daarom het publiek ontzorgen met een startpakket elektrisch rijden. Privérijders die zich oriënteren op een e-stadsauto, belanden immers in een wereld van laadbundels, graaflengtes op je oprit en, eventueel, private leasetarieven. Het zijn heel andere gesprekken dan vroeger in de autoshowroom.

De auto zelf is de vertrouwde Citigo, maar dan elektrisch. Modern no nonsense vervoer, zoals Škoda het graag verkoopt. Voorlopig blijven er nog genoeg kleine zuinige autootjes met uitlaatjes over voor het behoudende deel van het Nederlandse publiek. Maar de spoeling wordt dunner. Het wordt stekkeren met stadsauto’s.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden