Steeds vaker een duurzame vis of biefstuk

Supermarkten verkochten vorig jaar 16 procent meer duurzame productenBeeld anp

Duurzaam voedsel zit in de lift. En vaker in het winkelwagentje. Ook in 2015 steeg de verkoop van dier- en milieuvriendelijke producten. Ditmaal met twaalf procent, blijkt uit cijfers die in de Monitor Duurzaam Voedsel 2015 van het ministerie van economische zaken zijn opgenomen.

Het is voor het zesde jaar op rij dat er 'groener' ingeslagen wordt door consumenten. Ook in de horeca en catering wordt vaker gekozen voor biologische producten. Door de toegenomen belangstelling voor 'milieubewuste' producten is het marktaandeel van duurzaam voedsel gestegen van zeven naar acht procent.

Naar schatting gaven consumenten vorig jaar 3 miljard euro uit aan duurzaam voedsel. En dan met name in de supermarkt: daar werd 16 procent meer 'milieubewust' voedsel verkocht. De Nederlandse consument kiest tijdens het doen van de boodschappen vaker de duurzame variant van bijvoorbeeld vlees, eieren of brood. Volgens het onderzoek is dat waarschijnlijk te danken aan het toenemende aanbod 'groene' producten in de winkels. Ook prijsveranderingen en de toegenomen maatschappelijke aandacht voor duurzaamheid en gezond leven zouden daar een rol in spelen.

Vlees en vis

Met name duurzame eieren (plus 24 procent) en vis (plus 22 procent) vlogen vorig jaar vaker over de toonbank. Hetzelfde gold voor natuurvriendelijk vlees, koffie, thee, brood en granen. Een uitzondering zijn de duurzame dranken. Daar werden er in 2015 minder van verkocht, doordat er een minder groot aanbod was voor de horeca. De meest verkochte biologische producten zijn zuivel (21 procent), gevolgd door duurzame aardappelen en groente en fruit (18 procent).

Onder de verschillende keurmerken voor duurzaam voedsel deden vooral producten met het ASC-label (duurzame kweekvis) en Beter Leven (dierenwelzijn) het goed. De opbrengst van het vislabel verdubbelde en Beter Leven nam met een kwart toe. Het keurmerk 'biologisch' is nog altijd meest succesvol. Dat was in 2015 verantwoordelijk voor ruim een derde van de drie miljard die door consumenten werd uitgegeven aan duurzame producten. Ook dat keurmerk vond het afgelopen jaar - met een stijging van tien procent ten opzichte van het jaar daarvoor - gretiger aftrek.

Van Dam

Staatssecretaris Martijn van Dam (PvdA, economische zaken) schrijft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat het onderzoek naar de verkoop van duurzaam voedsel laat zien dat mensen vaker kiezen voor eten dat beter is voor de natuur, dierenwelzijn of hun gezondheid. De staatssecretaris noemt de cijfers "een belangrijke steun in de rug voor boeren, voedselproducenten en supermarkten die kiezen voor eten dat zo natuurlijk mogelijk wordt geproduceerd".

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden