Vervuiling

Rotterdamse industrie wil 1,5 miljard subsidie om CO2 onder de zeebodem op te bergen

Raffinaderijen in de Rotterdamse haven, gezien vanuit de glazen lift in de Euromast.Beeld HH, Arie Kievit

Grote vervuilers in de Rotterdamse haven willen hun broeikasgas onder zee gaan opbergen. Hun subsidieaanvraag doet veel stof opwaaien.

Vier industriebedrijven in Rotterdam, waaronder Shell en ExxonMobil, gaan bij het Rijk zo’n 1,5 miljard euro subsidie aanvragen om de CO2 uit hun schoorsteen op te vangen. Dat broeikasgas willen ze, via een nog aan te leggen pijpleiding, opbergen in een leeg gasveld onder de Noordzee. Hun idee voor dit ‘Porthos’-project, was bekend, maar de bedrijven bevestigen nu dat ze deze maand een subsidieaanvraag willen indienen voor de realisatie. 

De berichtgeving hierover, deze maandag in Het Financieele Dagblad, doet het nodige stof opwaaien. Bij ontwikkelaars van groene energie ligt de subsidieaanvraag bij het Rijk uiterst gevoelig. Want voor het eerst mogen bedrijven voor CO2-opslag en -opvang (CSS) een beroep doen op dezelfde subsidiepot als voor windmolens en zonnepanelen. Hierdoor gaat CCS rechtstreeks concurreren met schone energieprojecten. 

Milieuorganisaties zien CO2-opvang en opslag niet als duurzame oplossing voor het klimaatprobleem. Ze noemen het een schijnoplossing, waardoor de industrie openblijft. Beter dan CO2 onder de grond stoppen kan de industrie zorgen voor minder broeikasgassen door verduurzaming, redeneert de milieubeweging. Mede daarom zetten Greenpeace en Milieudefensie geen handtekening onder het nationale Klimaatakkoord waarin staat dat de industrie veel CO2 mag opslaan. Politiek en wetenschap zien CCS als onmisbare klimaatoplossing. De Europese Commissie kende aan Porthos in Rotterdam recent al 102 miljoen euro steun toe. 

Het prijskaartje

De beoogde 1,5 miljard euro van het Rijk willen Shell, ExxonMobil, Air Liquide en Air Products gebruiken om vijftien jaar lang 2,5 Mton CO2 in het lege gasveld te pompen. Dat is ongeveer 10 procent van alle broeikasgassen in de Rotterdamse haven. Zonder financiële steun van de overheid beginnen bedrijven niet aan CO2-opslag; zelfs met steun bleek CO2-opslag onzeker. Een soortgelijk project in de Rotterdamse haven, ‘Road’ geheten, kreeg subsidie uit zowel Brussel als Den Haag, maar werd vanwege hoge kosten toch afgeblazen. 

In Europa hangt een prijskaartje aan de uitstoot van CO2. Hoe hoger die prijs, hoe aantrekkelijker het voor bedrijven is om hun CO2 onder de grond te pompen. De prijs voor CO2-uitstoot stijgt. Betaalden bedrijven eerder nog geen tientje voor een ton uitstoot, nu is dat 25 euro. Vanwege fermere klimaatdoelen in Brussel zal de prijs verder oplopen, verwacht Porthos. Zij noemen CCS ‘een goedkope manier om CO2 uit de lucht te houden’.

Lees ook:

Toekomst klimaatplan onzeker door ruzie tussen milieuorganisaties en industrie

Milieuorganisaties en industrie botsten in 2018, tijdens de onderhandelingen voor het nationale Klimaatakkoord, al hevig over over CO2-opvang en -opslag. De milieuclubs willen ‘echt groene ambities’ zien.

Rotterdamse haven slaat CO2 op in zee

De Rotterdamse haven schetste de plannen van CO2-opslag, in het project Porthos, in 2017 al. Een peperduur buizenstelsel moet CO2, uitgestoten door industrie in Rotterdam, naar een lege gasbel in zee voeren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden