'Plastic verpakking is juist goed voor het milieu'

Beeld thinkstock

Een biologische aubergine, verpakt in knisperend plastic. Het lijkt een tegenstrijdige - want weinig duurzame - combinatie. Driekwart van de consumenten kiest daarom liever voor onverpakte groenten, blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Maar juist milieubewuste kopers kunnen beter opteren voor de omhulde variant.

"Verpakkingen hebben vaak een belangrijke functie", zegt Mariken Stolk van Milieu Centraal. "Het voorkomt bederf en beschadiging van producten. Komkommers die uit Spanje komen, blijven bijvoorbeeld langer goed in plastic. En dat voorkomt voedselverspilling."

Daarnaast valt op dat consumenten plastic en metaal zien als het minst milieuvriendelijk, terwijl papier en karton juist een duurzaam imago hebben. Ook dat vooroordeel mag van tafel, stelt Milieu Centraal. De 'milieubelasting' van papier en plastic is praktisch hetzelfde omdat plastic lichter is - er is dus veel minder van nodig.

Het lijkt vlek op vlek: supermarkten die groenten uit Spanje halen om ze vervolgens in een flink stuk plastic in de schappen te leggen. Maar dat valt juist erg mee, zegt Stolk. "Komkommers uit Spanje hebben een lagere klimaatbelasting dan die uit Nederland. De kassen zijn er onverwarmd. Dat weegt qua milieubelasting zelfs op tegen de uitstoot van het transport."

Kleine porties
Ook kleine portieverpakkingen, zoals koffiemelkcups of zakjes chips, zijn volgens Milieu Centraal juist goed voor het milieu en handig voor kleine huishoudens. "Die verpakkingen kunnen voorkomen dat er eten wordt weggegooid, en leveren dus milieuwinst op. Bovendien is de milieubelasting van de verpakking vaak een stuk kleiner dan de milieubelasting van het product zelf", zegt Stolk.

Toch kiezen consumenten liever voor 'voordeelverpakkingen' en voor groenten zonder verpakking, omdat ze zo beter de hoeveelheid kunnen bepalen en de groenten uitkiezen die er goed uit zien, blijkt uit het onderzoek dat Motivaction in opdracht van de milieuorganisatie uitvoerde onder 1034 respondenten.

Verpakkingsloze supermarkt
Zo ergert 40 procent zich aan komkommers in plastic, een kwart stoort zich aan portieverpakkingen voor koekjes of chips. Om het tij te keren moeten supermarkten volgens Stolk meer doen om klanten voor te lichten over het nut van een verpakking. Ook wil Milieu Centraal supermarkten aansporen om meer portieverpakkingen aan te bieden.

Stolk weet niet of er supermarkten zijn die hun klanten voorlichten over het nut van verpakkingen van groente en fruit. "Albert Heijn heeft onlangs juist besloten om zo min mogelijk plastic verpakkingen om groenten en fruit te gebruiken. Klanten kunnen zo beter de hoeveelheid die ze kopen bepalen. Dat is mooi, maar ik ben benieuwd hoeveel ze nu weg moeten gooien."

Om diezelfde reden kijkt de milieuorganisatie kritisch naar de nieuwste trend in hippe voedselcontreien: de verpakkingsloze supermarkt. "Het is een mooi idee, en veel producten kunnen inderdaad zonder. Maar bijvoorbeeld kwetsbare soorten groenten en fruit, zoals komkommers en aardbeien, hebben echt een verpakking nodig."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden