Plastic kan lucratieve bijvangst voor vissers worden

De vis wordt steeds schaarser, maar gelukkig ligt er nog meer in zee: plastic. Eurocommissaris Damanaki (visserij) wil het opvissen van plastic daarom stimuleren met Europees geld. Plastic is niet alleen een probleem in de Stille Oceaan, waar een enorme brij van kunststof ronddrijft.

Ook in de Europese wateren vormt plastic een plaag, met name in de Middellandse Zee. Vissen blijken vaak plastic in hun maag te hebben, vogels lijden eronder en veel stranden zijn bezaaid met de resten.

Maatregelen als een verbod op het weggeven van plastic tasjes kunnen helpen, maar veel plastic ligt al lang in zee en vergaat niet of nauwelijks. Vandaar het idee om vissers te belonen voor het meenemen van dit afval. "Sommige vissersboten mogen maar enkele weken per jaar uitvaren", zegt een woordvoerder van Damanaki. "Waarom zouden we ze dan niet inzetten om plastic op te halen?"

Het is niet de bedoeling een groot plan te lanceren, waarin vissers massaal met Europees geld op jacht gaan naar plastic. Eurocommissaris Damanaki laat het aan de lidstaten en de industrie over om dat te organiseren. Damanaki is wel bereid initiatieven te steunen met geld uit het visserijfonds. Dat wordt tot nu toe vooral gebruikt om de vloot te moderniseren, waardoor schepen nog meer vis kunnen vangen en dus vaker aan de kant moeten blijven.

Brussel kan ook helpen bij het uitwisselen van informatie en het stimuleren van dit initiatief. De Franse vissers hebben het idee al opgepikt. Op 20 mei varen zij uit vanaf het idyllische Cap Ferrat aan de Côte d'Azur, om plastic op te halen uit de Middellandse Zee.

Ook de plasticindustrie, die om haar imago denkt, werkt mee door het opgehaalde plastic te recyclen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden