Beeld Nils Elzenga

Het Mooiste Nederland Weerribben-wieden

Opladen in een elektrische camper

Een weekendje rondtoeren met Nederlands eerste e-camper klonk als mooi avontuur. En dat was het ook, al had dat elektrische rijden nog wel enige voeten in de aarde.

Daar staan we dan, op een winderige zondagmiddag, uitkijkend over een deprimerend industrieterrein. Al een uur zijn we onze e-camper aan het opladen, maar de batterij is nog niet eens voldoende volgelopen om de sprong te wagen naar een snellere oplader langs de snelweg. Laat staan om thuis te komen. Vannacht, op natuurcamping De Oldenhof aan de rand van het Overijsselse nationale park Weerribben-Wieden, is de stop van onze oplaadpaal eruit geslagen. Bij het ontwaken stond er in plaats van de maximale actieradius niet eens de helft op de teller. Nog maar een uurtje wachten dus.

Gelukkig waren de Weerribben, waar we zojuist vandaan zijn gekomen, het ongemak meer dan waard. Boswachter Egbert Beens, geboren en getogen in de nabijgelegen hanzestad Kampen, loodst ons per motorsloep door een intiem labyrint van sloten dat is ontstaan door eeuwenlange veenwinning. “Weeren zijn de geulen die achterbleven na het afgraven”, vertelt hij. “Ribben zijn de overgebleven stroken land ertussen. Over deze vaarwegen werd het veen afgevoerd.”

Beeld Nils Elzenga

Otters

Op het glasheldere water dobberen waterlelies, de oevers zijn begroeid met allerlei bijzondere planten. Zoals zonnedauw, een vleesetende plant. Of waterzuring, waarin de uiterst zeldzame grote vuurvlinder zijn eitjes legt. De ondersoort batava komt wereldwijd alleen hier voor. Een ander succesverhaal is de otter. “Die was uitgestorven in Nederland”, vertelt Beens. “Tussen 2002 en 2004 zijn hier 31 exemplaren uitgezet. Nu leven er door heel Nederland weer ruim 180, waarvan de meeste hier.” Helaas laten ze zich vandaag niet zien.

Beens legt aan bij een stuk veen waarop een ooievaar bedachtzaam voortstapt, op zoek naar muizen of kikkers. “Hij kan er lopen”, grijnst Beens. “Maar we moeten oppassen dat we er niet doorheen zakken. Dit is trilveen.” De boswachter stapt uit en springt een paar keer voorzichtig op een neer. De hele oever begint te deinen.

Beens moet lachen om onze stuntelverhalen over de elektrische camper. “Dan hebben wij hier meer ervaring. Volgens mij waren wij zelfs de eersten in heel Nederland die elektrische fluisterboten gingen verhuren. Motorboten zijn hier voor bezoekers geheel verboden.”

Tien jaar geleden kwam beheerder Staatsbosbeheer een samenvoeging overeen met de Wieden, een naburig merengebied beheerd door Natuurmonumenten. Sindsdien is het aaneengesloten gebied een nationaal park.

Beeld Nils Elzenga

't Hoerekind

We varen door het gehucht Ossenzijl, dat met zijn bruggen en boerderijen aan het water wel wat doet denken aan het nabijgelegen Giethoorn. Dat laten we vanwege de hordes toeristen maar links liggen. Zoekend naar een alternatief troffen we op de kaart vreemde namen: Muggenbeet, Dwarsgracht, Nederland. “In het veen is zelfs een plek die ’t Hoerekind heet”, grinnikt Beens. “Lezing één is dat daar ooit een kind is verwekt met een publieke vrouw. Lezing twee is dat het waardeloos land was door verzilting en steeds van eigenaar veranderde.”

We lunchen een paar kilometer buiten het natuurgebied op het marktplein van Vollenhove, in de schaduw van een machtige kerk. Het dorp lag ooit aan de Zuiderzee, tot de creatie van de Noordoostpolder. Hanzestad Hasselt, dat we op zaterdag al hebben verkend, kende een meer geleidelijke teloorgang: dichtslibbing van de IJssel saboteerde dit deel van het ooit zo machtige handelsnetwerk. Een grachtengordel vol perfect onderhouden patriciërshuizen illustreert er het rijke verleden. Alleen de Kalverstraat, een uitgestorven steeg van nog geen honderd meter lang, steekt wat schril af tegen zijn bekendere naamgenoot.

Een pitstop van een halfuur langs de snelweg vult onze batterij uiteindelijk voldoende om onze camper terug te krijgen op haar standplaats, campingboerderij Varsenerveld in het Vechtdal. Als we arriveren, laat uitbater Hendrik-Jan de Lange net een koe de wei in. Haar twee kalfjes proeven voor het eerst buitenlucht en maken vrolijke bokkesprongen. De Lange en zijn echtgenote Gezina kijken tevreden toe. 

Praktische informatie

Elektrische campers hebben natuurlijk de toekomst, maar toeren in Nederlands eerste exemplaar is voorlopig nog pionieren. De actieradius is met honderdvijfentwintig kilometer aan de lage kant, en bovendien liep in onze ervaring de batterij nogal wat sneller leeg dan het aantal kilometers dat we daadwerkelijk reden.

Een en ander vraagt goede planning. Want waar staan onderweg nou precies de oplaadpunten voor elektriciteit? Voor het beantwoorden van die vraag zijn verschillende smartphone-applicaties ontworpen, zoals NewMotion en Smoov. Handig, maar soms kom je alsnog voor verrassingen te staan. Zo is niet altijd duidelijk hoe snel een oplaadpunt je batterij daadwerkelijk oplaadt. En staan sommige ervan op vreemde plekken. Een laadpaal die wij uitzochten bleek zich bijvoorbeeld te bevinden in iemands achtertuin. Dat leek ons toch wat te intiem.

Beeld Nils Elzenga

’s Nachts goed opladen is derhalve belangrijk. Campings hebben gewoonlijk wel laadpalen voor elektriciteit, maar die zijn niet altijd even betrouwbaar. Dat wil zeggen: een stekker die prima een paar leeslamp kan voeden, kan overspannen raken van een elektrisch voertuig. Daardoor kan de stop eruit slaan, zoals ons overkwam.

Toch nieuwsgierig? De e-camper, feitelijk een omgebouwde bestelbus, is te huur via camper- en caravanplat-form Camptoo. Er kunnen twee mensen in slapen, maar de benen helemaal strekken lukt niet.

Meer info: camptoo.nl

Voor Het mooiste Nederland probeert de redactie van Trouw de mooiste fiets- en wandelroutes door Nederland uit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden