De Test

Ooit werden elektrische auto's opzettelijk zo lelijk mogelijk gemaakt, maar die tijd is voorbij

Beeld Peugeot

Voorbij is de tijd dat ontwerpers hun best deden om elektrische auto’s zo lelijk mogelijk te maken. Tot tien jaar geleden was dat de norm. Het was niet de bedoeling dat klanten daadwerkelijk deze stekkerexemplaren kochten. 

De oliegesmeerde auto-industrie zat er helemaal niet op te wachten, leerde de documentaire ‘Who Killed The Electric Car?’ van Chris Paine in 2006 . Want niemand die dan nog uitlaten en oliefilters koopt, was de gedachte.

Dat de huidige tijd anders is, laat de nieuwe Peugeot 208 zien. De Franse automaker introduceert zonder poeha deze stadsauto in een benzine-, diesel- én elektroversie. Gewoon, omdat de klanten ernaar vragen. Bij de e-208 geen ecologisch trompetgeschal. Het benzineklepje is het stekkerklepje geworden. Elektro is een normale keuze geworden.

Het segment van kleine e-auto’s is echter lastig. Kleine auto’s kunnen kleine batterijen bevatten - een probleem voor het rijbereik. Renault bewijst met de Zoe dat de kleinere elektroauto toch ruim 300 kilometer kan halen op één lading. De e-208 kan in ideale omstandigheden - een elektroauto is geen fan van kou - ook dergelijke afstanden bereiken. Concurrentie met andere e-stadsauto’s komt in 2020 van de Volkswagengroep (I.D., Skoda en Seat) en van Honda.

Beeld Peugeot

Legosteentje

De nieuwste Peugeot 208 is vooral ontworpen om een mooi, modern en individueel vervoermiddel te zijn. In het koplampdesign word je geacht leeuwenklauwen te herkennen; een verwijzing naar de fiere leeuw van het Peugeotbeeldmerk. In het interieur valt het digitale designdashboard op met een 3D-display. Een warmtepomp moet zorgen dat het net zo behaaglijk warm wordt als in een uitlaatauto.

Het geheim van de 208 is de bodem. De bodemplaat is als een soort legosteentje geschikt voor het bouwen van allerlei verschillende automodellen met uiteenlopende type motoren. Benzine, diesel of elektrisch, met of zonder batterij of benzinetank, alles past. PSA kan als eigenaar van Peugeot, Citroën en Opel allerlei auto’s ontwerpen op deze bodemplaat. Zo komt er een nieuwe Opel Corsa, eveneens met stekkerversie. Een instap-e-208 kost 35 mille. Voor wie het e-verhaal van deze prijs nog toekomstmuziek blijft, kan een 208 met benzine- of dieselmotor nemen vanaf bijna 18 mille. Een appetijtelijke fossiele auto. En voor menig stad-en-ommelandrijder misschien de laatste uitlaatauto. Er komt eens een tijd dat juist de uitlaatauto zo lelijk mogelijk zal worden ontworpen. Dat zul je net zien. 

Wat: Peugeot e-208 Batterijcapaciteit: 50 kWh Batterijgarantie: 8 jaar of 160.000 kilometer Prijs: vanaf € 35.250 Actieradius: circa 340 kilometer Slogan: #unboringthefuture

Lees ook:

Rijdt u in een benzine- of dieselauto? In Amsterdam is uw wagen in 2030 waarschijnlijk niet meer welkom

Amsterdam gaat stapsgewijs over op elektrisch vervoer. Vanaf 2030 is in de hele stad schoon vervoer verplicht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden