GoedemorgenStatiegeldfiets

Nooit meer roestende kettingen of rammelende spatborden: de recyclebare fiets 3.0 is een feit

Toegegeven: strak en gestroomlijnd ziet de DutchFiets er niet uit. Wel apart en zeer duurzaam, helemaal van kunststof. Nooit meer roestende kettingen of rammelende spatborden. Onderhoud is nul, het enige metaal in de fiets zijn de cranks en de trapas van aluminium en wat boutjes en moertjes van staal.

Zaterdag presenteerden bedenker Johannes Alderse Baas en zijn collega’s versie 3.0. Althans op papier, er is eerst een smak geld nodig: een half miljoen euro. Het bedrijfje ontwikkelde een volledig recyclebare fiets. De grondstof – plastic – is te hergebruiken. Bij aankoop betaal je 100 euro statiegeld, wat je terugkrijgt bij inlevering of bij inruil. 

Versie 3.0 is wat gelikter en het is een unisex-model. De eerdere modellen waren alleen geschikt voor fietsers van minimaal 1.70 meter. “We hadden maar één mal om het kunststof te gieten. Zo’n mal is een enorme investering”, vertelt Alderse Baas.

Vandaar dat 3.0 via crowdfunding in de markt wordt gezet. Pas na een voorverkoop van 356 stuks is er een solide basis voor het bestellen van de mal en kan de productie in gang worden gezet. Ditmaal komt er ook een elektrische versie van 2195 euro. De sportieve versie gaat 1095 euro kosten.

Nog net niet helemaal gerecycled frame

Het is nog niet gelukt het basismateriaal van de fiets helemaal uit gerecyclede kunststof te maken. Alderse Baas: “Zo’n kunststof frame moet aan strenge eisen voldoen. Een fiets moet een gewicht van 120 kilo kunnen houden. Je moet dus precies weten welke kunststof erin zit. Dat weet je niet als je materiaal uit ingezameld plastic gebruikt. We zijn al wel in gesprek met een inzamelaar van gebruikt plastic die maar één soort kunststof verwerkt. Mogelijk kunnen we dat materiaal op termijn gebruiken voor onze frames.”

Lees ook:

De fiets dreigt aan zijn eigen succes ten onder te gaan

Er wordt steeds meer gefietst in Nederland, maar de grenzen van die groei komen in zicht. Het aantal verkeersslachtoffers stijgt, het wordt steeds drukker op de fietspaden en in steden is sprake van fietsfiles.

2020 wordt het jaar van treintrots en de leasefiets

Grote en vaak gevoelige kwesties over duurzaamheid en natuur liggen ook dit jaar weer op tafel. Deze nieuwe woorden gaan we daarbij straks veelvuldig horen.

Nederland Fietsland heeft nog een wereld te winnen

Nederland kan meer doen om aantrekkelijk te worden als bestemming voor fietstoeristen, aldus voorzitter Stichting Landelijk Fietsplatform Paulus Jansen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden