Nederlanders consumeren meer duurzame etenswaar

Beeld ANP

Crisis of niet, consumenten blijven geld uitgeven aan duurzaam eten. In het eerste half jaar van 2012 is er ruim 23 procent meer besteed aan voedsel met duurzaamheidlabels dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dat blijkt uit een tussenrapportage van de Monitor Duurzaam Voedsel van LEI Wageningen UR.

Consumenten besteedden afgelopen half jaar ruim 1 miljard euro aan duurzaam voedsel. In de eerste zes maanden van 2011 was dit nog 827 miljoen. Vooral de consumptie van vlees en vleeswaren is flink gestegen.

Ook de stijging van 41 procent in de categorie 'overig' is opvallend. Volgens de onderzoekers wordt dit veroorzaakt door de groeiende populariteit van fair trade ijs en chocola.

De sterkste stijging is te zien bij het 'Beter Leven' kenmerk. De omzet van producten met het keurmerk van de Dierenbescherming groeide met 65 procent. Consumenten gaven 205 miljoen euro uit aan diervriendelijk eten met dit label.

Het 'Vrije Uitloop' keurmerk is de enige daler in de monitor. Consumenten gaven dit jaar 2,3 miljoen euro uit aan zulke eieren, tegenover 2,5 miljoen in het eerste half jaar van 2011. Die daling komt volgens het LEI doordat de eieren steeds vaker een 'Beter Leven' keurmerk krijgen.

Duurzaam voedsel wordt in de monitor gedefinieerd als producten met een keurmerk dat gecontroleerd wordt door een onafhankelijke partij. Biologische producten vormen het grootste deel: 44 procent van de duurzame omzet is biologisch.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden