Na koffie en bananen nu ook goed goud

null Beeld Mark Kohn
Beeld Mark Kohn

Zo maak je lange dagen in een Peruaanse goudmijn, en zo sta je als een filmster in innige omhelzing met Katja Römer-Schuurman voor een batterij fotografen en cameramensen in Amsterdam-Noord. Het overkwam gisteren Santiago Ramírez, de mijnbouwer die, vers ingevlogen uit Peru, de actrice de eerste officiële armband overhandigde van 'goed goud'.

Christoph Schmidt

Ontwikkelingsorganisatie Solidaridad presenteerde daarmee het derde fairtrade-speerpunt, na de Max Havelaar-koffie in 1988 en de Oké-bananen in 1996: gouden sieraden met het keurmerk Fairtrade & Fairmined (FT&FM).

Milieu en werkomstandigheden
Daarvan weet de koper dat de werk- en leefomstandigheden van de gouddelvers goed zijn en de milieuschade minimaal wordt gehouden. Het hoeft de sieradenkoper niet meer dan 3 à 5 procent meer te kosten. Vooralsnog hebben zeven Nederlandse juweliers een licentie voor de verkoop van de keurmerk-sieraden.

Met de campagne wil Solidaridad de levensomstandigheden verbeteren van twintig miljoen mensen in de kleinschalige goudmijnbouw. Dat gebeurt in Bolivia, Colombia en Peru, en straks ook in Ghana, Kenia, Oeganda en Tanzania.

Het werk in kleinschalige goudmijnen - waar 90 procent van alle goudmijnwerkers zijn brood verdient - is vaak gevaarlijk, milieubelastend en ongezond, vooral door het gebruik van kwik. Dat is onmisbaar om het goud los te weken van het gesteente waarin het verborgen zit.

Consument
"Nu is de keus aan de consument", zei Solidaridad-directeur Nico Roozen, die in de jaren tachtig aan de basis stond van het Max Havelaar-keurmerk. En zo kleinschalig als het met koffie begon, zo geldt dat nu ook voor het eerlijk gedolven goud.

Inmiddels hebben onder meer fairtrade-koffie en -bananen 5 à 10 procent van de markt veroverd. De consumenten die er niet voor kiezen, weten in ieder geval dat ze bestaan. Goed goud staat qua bekendheid nog in de kinderschoenen, bleek uit een filmpje van winkelend publiek in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat dat tijdens de presentatie werd vertoond. "Goed goud? Wat is dat? Veertien karaat, achttien karaat?"

Bewustwording
Roozen onderstreept dat de bewustwording een zaak is van lange adem. "Trek gerust tien jaar uit voor zo'n campagne. We zijn nu drie jaar bezig met het goud, dus we hebben er nog zeven te gaan."

Solidaridad richt zich vooralsnog alleen op goud, en niet op al die andere metalen waarvan de winning in een kwaad daglicht staat. "Als we succes boeken met goud, is het de beurt aan zilver en de kleinere grondstoffen", zegt Roozen.

Volgens Roozen moet dit jaar 2,5 procent van de totale goudproductie 'goed' zijn. Als het consumentenbewustzijn er eenmaal is, zou een tweede fase moeten aanbreken, waarbij de grote producenten zich op hun achterhoofd gaan krabben. "Er lopen hier ook delegaties rond van Gucci en Cartier", aldus Roozen, hoopvol.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden