Wordt dit mijn eerste elektrische auto? De Sion van Sono Motors lijkt ideaal voor mij. Het wordt de komende dagen spannend of hij ook echt gemaakt gaat worden. Beeld Sono Motors

Column Vincent wil Zon

Mijn eerste zonne-auto is besteld, nu maar hopen dat ie ook gemaakt wordt

De kogel is eindelijk door de kerk. Nou ja, zij is onderweg naar de kerk... Ik heb een  Sion van Sono Motors besteld, een auto met zonnepanelen rondom, zodat ik pakweg de helft van mijn kilometers op eigen zonnestroom zal rijden. 

Een probleempje is er nog wel: er moet vandaag nog een wondertje gebeuren voordat tot productie van de Sion zal worden besloten.

Het is natuurlijk een beetje laf van me. Ik heb een auto besteld door 500 euro aan te betalen, maar dat geld hoef ik nog niet over te maken. En voordat mijn Sion in 2022 geleverd gaat worden, krijg ik eerst in 2021 nog een  koopcontract en dan kan ik alsnog van de aanschaf afzien. Kortom: zo heel definitief is mijn bestelling eigenlijk nog niet. 

Maar belangrijker is op dit moment dat Sion een crowdfundingsactie doet die vandaag, maandag 30 december 2019, afloopt. Ze hopen tegen middernacht 50 miljoen euro aan aanbetalingen, leningen en schenkingen binnen te hebben geharkt. Dan zou de productie pas verantwoord kunnen worden gestart. De stand was donderdagavond, toen ik mijn auto ‘bestelde’, 23 miljoen, en gisteravond was dat opgelopen tot  28 miljoen.  In dit tempo doorgaand wordt het dus niks met mijn nieuwe auto.

Elk jaar 3000 euro goedkoper

Als er vannacht geen 50 miljoen is toegezegd, hoef ik mijn 500 euro niet over te maken. Dat is in ieder geval een geruststelling. Maar als ik Sono was, zou ik me toch flink achter de oren krabben. Pakweg 30 miljoen ophalen via een crowdfundingsactie is bepaald geen kattenpis. Het is misschien wel de grootste opbrengst van zo'n actie ooit. Dat moet toch een signaal zijn voor andere investeerders om die ontbrekende 20 miljoen bij te passen, zou je denken. Ik ben benieuwd of de initiatiefnemers zo'n geldschieter achter de hand hebben. Het zou toch zonde zijn als hun project nu nog zou stranden. En ik mijn auto dus niet zou kunnen kopen...

Die auto gaat me over ruim twee jaar 25.500 euro kosten. In aanschafprijs wordt het daarmee mijn duurste auto ooit. Maar mijn huidige auto kost me zo'n 2000 euro per jaar aan benzine, en dat wordt straks zo'n 200 euro aan stroom. Bovendien zal het onderhoud veel goedkoper zijn, aangezien er aan een elektromotor veel minder stuk kan gaan dan aan een benzinemotor. Per jaar gok ik op 1000 euro minder. Daarnaast zal de wegenbelasting in ieder geval de eerste paar jaar nul zijn. Al met al geef ik jaarlijks dan ruim 3000 euro minder uit aan mijn Sion dan nu aan mijn huidige auto. Zo wordt milieuvriendelijk rijden al snel ook goed voor de portemonnee.

Een aandeel als bonus

Een nog moeilijk in te schatten bonus kan nog zijn dat ik dankzij mijn aanbetaling een soort aandeelhouder wordt. Als het bedrijf een succes wordt en ooit naar de beurs zou gaan, of overgenomen zou worden door een bestaande autofabrikant met een grote achterstand op het gebied van elektrisch rijden, dan krijg ik een deeltje van de opbrengst. Voorlopig ga ik er van uit dat dat niet gaat gebeuren en dat ik nog jarenlang ‘mede-eigenaar’ zal zijn van een zeer vooruitstrevende autofabrikant.

Het is vrijwel precies negen jaar geleden dat ik met mijn weblog begon. Dat deed ik in december 2010 nadat ik had ingetekend op zonnepanelen van Urgenda, die de eerste collectieve inkoopactie voor zonnepanelen-zonder-subsidie in Nederland organiseerde. Het werd een doorslaand succes. Een half jaar later werden mijn panelen op mijn dak geïnstalleerd en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Mede dankzij het succes van die actie kwamen er al snel veel meer vergelijkbare inkoopinitiatieven. Daardoor en door de overal in de wereld stijgende verkopen, daalden de zonnepanelen razendsnel in prijs. 

Exit benzine

Inmiddels is duidelijk dat zonne-energie de goedkoopste vorm van energie is geworden. Wat zou het mooi zijn als de actie van Sono Motors met hun Sion tot een vergelijkbaar resultaat zou leiden. Dat over twee of drie  jaar niemand meer een benzine-auto wil kopen omdat elektrische auto's als de Sion overduidelijk de veel goedkopere auto's zijn. Ik teken ervoor.

De actie voor mijn zonneauto gaat nog door

Aanvulling 03-01-2020

Hierboven meldde ik dat ik de Sion van Sono Motors had besteld, maar dat het nog uiterst onzeker was of Sono op 30 december wel de benodigde 50 miljoen euro bij elkaar zou hebben gehaald. Dat is dus niet gelukt. De crowdfundingsactie bleef steken op 32 miljoen. Maar gelukkig vindt Sono dat toch ook zo hoopgevend dat ze hebben voorgesteld om de actie nog drie weken te verlengen. Degenen die al geld hadden toegezegd mochten daarover beslissen, en tja, dat werd een soort ouderwets communistische uitslag: 97 procent van de klanten en investeerders bleek vóór. Ik zelf natuurlijk ook. Dus heb ik toch nog een redelijke kans dat mijn Sion over dik twee jaar daadwerkelijk gemaakt gaat worden...

In zijn weblog ‘Vincent wil zon’ belicht Vincent Dekker innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Lees meer afleveringen op trouw.nl/vincentwilzon.

Lees ook:

Auto met stevige batterij houdt straks bij mij het licht aan

Hoe lang zing ik het in de winter uit met duurzame energie van eigen dak? Niet lang, nog geen dag. Tenzij ik een batterij aanschaf. Die is echter duur, heel duur. Tenzij die in een auto zit die je toch al wilde kopen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden