Nieuws Luchtvaart

Luchthavens vragen industrie om te verduurzamen

Een vliegtuig op Schiphol wordt volgetankt met biokerosine. Beeld ANP

Vijfhonderd Europese luchthavens roepen de luchtvaartindustrie op om geen CO2 meer uit te stoten. 

De luchthavens maken deel uit van belangenclub Airport Council International Europe die vandaag haar verzoek wereldkundig maakte. “Luchtvaartmaatschappijen en -fabrikanten zijn al goed bezig”, zegt Hans van Kastel, woordvoerder van Schiphol. “Maar wij vragen ze om ambitieuzer te zijn.”

Schiphol was een jaar geleden een van de initiatiefnemers van de resolutie die vandaag gepresenteerd is. Aanleiding: het rapport van het VN-klimaatpanel IPCC dat aantoonde dat er nog een gapend gat ligt tussen de klimaatdoelstellingen en de bedroevende werkelijkheid. Het moest nu echt een tandje harder, aldus het VN-panel. Datzelfde zeggen de luchthavens nu ook tegen hun gebruikers.

Want fabrikanten en luchtvaartmaatschappijen mogen dan met elkaar hebben afgesproken dat ze vanaf volgend jaar duurzamer te werk gaan, het gaat de luchthavens niet ver genoeg. Koopt een luchtvaartmaatschappij volgend jaar een nieuw vliegtuig in dat nog steeds CO2 uitstoot, dan moet hij die hoeveelheid uitstoot compenseren. Bijvoorbeeld door bomen te laten planten of op een duurzamere brandstof te vliegen. Maar, zegt ACI Europe nu, zorg er op termijn voor dat jullie helemaal geen CO2 meer uitstoten. De industrie krijgt twee jaar de tijd om met een plan te komen die deze emissievrije werkwijze moet realiseren.

Geen drukmiddel

Luchthavens staken eerder al de hand in eigen boezem. Over een kleine dertig jaar stoten ook zij geen CO2 meer uit. Niet zo vreemd dus, dat ze van de gebruikers van hun terreinen hetzelfde vragen. Maar wat als de Boeings en de Ryanairs van deze wereld zeggen: goed idee, doen we niet? “We beschikken niet over de instrumenten om dit bij onze gebruikers af te dwingen. Dit is vooral een krachtig signaal die we uitzenden”, aldus Van Kastel. Het enige drukmiddel dat luchthavens nu hebben is dat ze maatschappijen met luidere en meer vervuilende voertuigen meer havengeld kunnen laten betalen.

Desondanks lijkt Schiphol goede hoop te hebben. Neem KLM. Die maakte vorige maand bekend voor 250 miljoen euro een fabriek te bouwen om de duurzame biokerosine te gaan produceren. Tegelijkertijd experimenteren de gemeente Rotterdam en luchthaven Rotterdam The Hague met synthetische kerosine. Een vliegtuigbrandstof bestaande uit CO2, water en elektriciteit. En dan zijn er nog de experimenten met elektrisch vliegen die elders in de wereld plaatsvinden. Nederland is in ieder geval goed bezig, zegt Van Kastel. “Maar de luchtvaart is een mondiale sector. Dus we willen ook een internationaal signaal uitzenden.”

Nemen luchtvaartmaatschappijen dit verzoek ter harte, dan betekent dit niet direct een financiële aderlating voor ze. Ja, er moet andere brandstof in de tank. Maar de aandrijving hoeft niet altijd vervangen te worden, aldus Schiphol. Komen ze met een plan om vooral elektrisch te vliegen, dan is het een ander verhaal.

Lees ook:

Belasting op vliegen scheelt uitstoot en schaadt de economie als geheel niet

De economie zal niet lijden onder belastingen op vliegen, zo blijkt uit een uitgelekt rapport van de Europese Commissie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden