Laadpalendochter van Alliander in de verkoop, de risico's zijn te groot

Deelsmartjes aan de stekker. Beeld Hollandse Hoogte / Joris van Gennip

Laadpalenfabrikant Allego staat in de etalage. Het bedrijf zoekt een nieuwe eigenaar om ook buiten Nederland te kunnen groeien.

Van kleine, groene kastjes op een ijzeren paaltje tot de grote, gele bogen van de snellaadstations van Fastned. Naast opritten, parkeerplaatsen en snelwegen staan steeds vaker laadpalen voor elektrische auto's. En dat worden er nog veel meer, denkt laadpalenfabrikant Allego, die sinds gisteren te koop staat. Met het toenemende aantal plaatsen waar elektrisch 'getankt' kan worden, lijkt de weg iets meer open te liggen voor meer stekkerauto's in Nederland. Want die zijn er nog nauwelijks.

De moeder van Allego, nutsbedrijf Alliander dat de distributie van energie in een groot deel van Nederland verzorgt, maakte gisteren bekend de laadpalendochter van de hand te doen omdat Allego de komende jaren, ook buiten Nederland, fors wil groeien. Alliander vindt de nieuwe ontwikkelingen bij Allego niet bij zich passen, omdat ook de risico's zullen toenemen.

Allego werd in 2013 door Alliander opgericht. Naast Nederland is het bedrijf actief in vijf andere landen, waaronder sinds dit jaar in Frankrijk.

Koploper in Europa

"Ons bedrijf bevindt zich op een kantelpunt", aldus hoofd communicatie Harold Langenberg van Allego. "De komende jaren verandert de markt voor laadpalen van relatief klein naar voor de massa. We zien een groei van het aantal elektrische voertuigen op de weg. Door stimulatie, op landelijk en Europees niveau, zal de toename van het aantal stekkerauto's waarschijnlijk doorzetten. Er ligt nu een kans om de juiste condities voor de elektrische rijder te creëren, niet alleen in Nederland of België maar in heel Europa."

Die stimulatie is van groot belang om mensen in een elektrische auto te krijgen, zegt Tom Huyskens van autobrancheorganisatie Bovag. Vooralsnog is Nederland de Europese koploper op het gebied van infrastructuur voor elektrische wagens. Maar die wagens zelf zijn er nog amper. "De overheid schat het aantal laadpalen op 115.000 in Nederland, ongeveer evenveel als het totale aantal elektrische auto's. Als je alleen de vol-elektrische auto's telt, staan er in Nederland zelfs vijf palen per auto."

Natuurlijk, als iedereen elektrisch gaat rijden moeten er veel oplaadpalen bijkomen weet ook Huyskens. En in andere landen zijn nog genoeg laadpalen neer te zetten. "Maar onderzoek wijst uit dat opladen hier niet het probleem is." Dat is de aanschafprijs van een stekkerauto wel. In een onderzoek van de ANWB van vorig jaar noemde 65 procent van de ondervraagde personen de hoge prijs van een elektrische auto als reden om er geen te kopen. Een kwart vond dat er te weinig laadpalen waren.

"De goedkoopste volledig elektrische wagen kost zo'n 25.000 euro. Dat is een kleine auto met een actieradius van maximaal 250 kilometer. En een markt voor goedkopere tweedehands elektrische auto's is er niet."

Dit jaar worden er naar schatting van de Bovag 430.000 nieuwe auto's aangeschaft, waarvan 15.000 - nog geen 4 procent - helemaal elektrisch. En al die nieuwe auto's gaan steeds langer mee. "Als de overheid mensen elektrisch wil laten rijden (vanaf 2030 mag er geen benzine- of dieselauto meer verkocht worden) moet het gat in prijs worden gedicht, bijvoorbeeld met een subsidie. Tesla's zijn nog hartstikke duur, en de enige concurrerende volledig elektrische auto op het gebied van actieradius is de Opel Ampéra. Die kost hier zeker 45.000 euro, net zoveel als een dikke BMW."

Fastned verliest weer rechtszaak tegen staat

Fastned, de uitbater van de gele snellaadstations naast de snelweg, verloor deze week een rechtszaak tegen de Nederlandse staat. Fastned eiste dat de staat geen nieuwe vergunningen zou verlenen voor laadpalen bij bestaande tankstations en wegrestaurants waar Fastned ook al een concessie heeft. De rechter oordeelde in het nadeel van Fastned. Het bedrijf gaat in beroep.

Fastned verkreeg in 2012 het recht om 201 snellaadstations langs snelwegen neer te zetten. 63 van deze stations staan er al, dit jaar komen er zo'n 30 bij. Het bedrijf verloor vorige maand ook al een rechtszaak om een vergunning van laadpalen.

Lees ook: Zo gaat Nederland van de benzineauto af

Maar dat kan nog wel even duren. Want buiten de zakelijke markt rijdt er geen kip in een echt elektrische auto.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden