null

Mode

Koffievlek op je broek? Die zal er lastig uitgaan. Caffe Inc maakt daar handig gebruik van

Wie wel eens per ongeluk een kop koffie over zichzelf heen gooit, weet: de vlekken zijn moeilijk weg te krijgen. Koffie is dus een prima kleurstof, en van die eigenschap maakt de start-up Caffe Inc gebruik. Het bedrijf presenteerde een paar dagen geleden een licht koffiekleurig pak, jasje en broek, geverfd met stoffen uit koffiedik, voor vrouw en man.

De koffiekleurige pakken met kleurstof van Caffe Inc Beeld
De koffiekleurige pakken met kleurstof van Caffe Inc

Nu nog in een kleine oplage, zes stuks ontworpen door designer Bonne Reijn, om te laten zien wat er kan met verf uit koffie. “Voor het najaar willen we 150 pakken laten maken, kijken of we de kleur voor de herfst iets donkerder kunnen krijgen”, vertelt mede-oprichter Josephine Nijstad van Caffe Inc. “We willen laten zien dat de circulaire economie geen ver- van- je-bedshow hoeft te zijn. Dit pak is heel tastbaar.”

Kleurstof uit koffiedik

Caffe Inc heeft een innovatieve techniek ontwikkeld om kleurstof terug te winnen uit koffiedik. De koffiedrab wordt verwerkt in een bioraffinaderij, waarbij ook olie uit de prut is te halen. De olie kan in verzorgingsproducten zoals shampoo. Het bedrijf is nog in de experimentele fase. “Per week verwerken we 500 kilo koffiedik”, zegt Nijstad. “De aanvoer is nu wel veel minder omdat de horeca en kantoren stilliggen. Daar halen we het koffiedik vandaan. Maar we hebben nog genoeg om door te gaan.”

Het plan is om een grotere installatie op te zetten en daar de komende tijd financiering voor binnen te halen. De start-up won al twee prijzen als veelbelovend duurzaam bedrijf. De synthetische kleurstoffen die doorgaans voor het verven van textiel worden gebruikt, zijn nogal vervuilend voor mens en milieu. Vandaar de zoektocht naar een natuurlijke kleurstof, verklaart Nijstad. Met de pakkenlijn wil Caffe Inc de vraag naar producten gekleurd met koffie aanjagen. “We laten nu zien: dus dit kan allemaal met koffiedik.”

Lees ook:
‘Van al het textiel dat jaarlijks wordt verbrand, kun je heel Nederland kleden’

De coronacrisis gaat voorbij aan het duurzame kledingmerk Loop.a life. Consumenten kopen misschien minder kleding maar doen dat wel bewuster, merkt oprichter Ellen Mensink.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden