Klimaatneutrale stal in Randstad levert Lidl meer duurzame eieren

De versafdeling in supermarkt Lidl. De keten gaat het aanbod van duurzame eieren verdubbelen. Beeld ANP

Supermarkt Lidl gaat haar aanbod van het duurzame Kipster-ei verdubbelen. Daarvoor wordt een tweede Kipster-pluimveestal gebouwd, op een nog niet bekende locatie in de Randstad. Eieren uit die stal moeten medio volgend jaar in de winkel liggen.

In het schap met eieren in supermarkten zijn allerlei keurmerken en duurzaamheids­labels te vinden. Kipster maakte daarin vorig jaar zijn entree, en onderscheidt zich door de alomvattende benadering van het begrip ‘duurzaamheid’. Dat komt tot uiting in een diervriendelijke huisvesting van de kippen en in het energieneutrale karakter van de stal.

Bovendien worden de hanen, die in de eiersector geen economische waarde hebben, niet meteen gedood maar afgemest. Daarna worden ze geslacht en als haanburger verkocht bij Lidl, dat ook alle eieren van Kipster afneemt. “De eieren worden heel goed verkocht”, zegt duurzaamheidsmanager Marlijn Somhorst van Lidl. Afgelopen voorjaar leidde de grote vraag tot lege schappen. “We willen geen nee verkopen”, zegt Somhorst. “We willen juist duidelijk maken dat duurzame producten heel goed bij een discounter passen.”

2 miljard eieren

Om extra eieren te kunnen verkopen wordt een tweede Kipster-stal gebouwd. Die wordt identiek aan de eerste nabij Venray, zegt medeoprichter Olivier Wegloop van Kipster. Waar de nieuwe stal precies komt, wil Wegloop niet zeggen omdat de bouwvergunning nog niet afgegeven is. 

De stal zal plaats bieden aan 24.000 leghennen. Dat is relatief kleinschalig; de gemiddelde Nederlandse kippenstal telt 40.000 dieren. Met twee stallen kan Kipster ieder jaar zo’n vijftien miljoen eieren leveren. Dat is een klein aandeel op de ruim twee miljard eieren die Nederlanders per jaar eten.

Volgens Marlijn Somhorst van Lidl is de keuze om de tweede stal in de Randstad te bouwen, en niet in een ‘kippenregio’ als Limburg of Gelderland, een bewuste. “De stal heeft een educatieve functie. We willen consumenten laten zien hoe en waar hun eten wordt geproduceerd.”

Wegloop benadrukt dat Lidl wél de Kipster-eieren afneemt, maar niet de stal financiert. Er lopen gesprekken om ook buiten Nederland klimaatneutrale kippenstallen te bouwen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden