Misleiding

Klimaatneutrale melk? Onzin, zegt de Reclame Code Commissie

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Een reclame van Albert Heijn over klimaatneutrale melk is misleidend voor de consument. Dat is het oordeel van de Stichting Reclame Code. De uitspraak volgt naar aanleiding van een klacht van Stichting Even Geen Vlees.

De uitspraak gaat over een paginagrote advertentie van Albert Heijn in de Volkskrant begin vorig jaar. In de advertentie beweert Albert Heijn dat alle Beter voor Koe, Natuur & Boer-melk vanaf 2021 klimaatneutraal wordt en dat alle CO2 die vrijkomt bij de productie in de grond wordt vastgehouden.

Volgens de Reclame Code Commissie zijn deze claims ongefundeerd en zou de supermarktketen dus niet meer zo mogen adverteren. De advertentie is volgens de Commissie misleidend omdat niet te zeggen valt of de uitstoot van broeikasgassen bij de productie van de melk daadwerkelijk wordt gecompenseerd door CO2 in de grond vast te houden. Bovendien is alleen CO2 vasthouden niet genoeg om alle andere soorten uitstoot te kunnen compenseren, stelt de Commissie.

Albert Heijn verdedigt de advertentie door zich te beroepen op een uitgevoerde analyse. Volgens de supermarktketen is aan de hand van de berekeningen uit deze analyse een stappenplan gemaakt om in 2021 inderdaad CO2-neutrale melk te kunnen produceren. Hoewel de Reclame Code Commissie aanknopingspunten ziet dat de claims van Albert Heijn bewaarheid zouden kunnen worden, is deze theoretische mogelijkheid onvoldoende om zomaar mee te adverteren.

Lees ook:
Een ‘groene’ Remia-saus? Hoe steeds meer reclames inspelen op het klimaat - maar niet altijd deugen

Het verhitte klimaatdebat wordt zichtbaar bij de Reclame Code Commissie. De tijd dat klagers alleen grote bedrijven betichtten van misleidende groene leuzen is voorbij. Milieuclubs en duurzame merken liggen nu net zo goed onder het vergrootglas.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden