Groene Gids'Vegan' auto's

Ineens heeft de autokoper er een keuze bij: de veganistische auto

Steeds meer automerken koketteren met automaterialen gemaakt van duurzame, gerecyclede en diervrije producten. Wat is er zoal te koop?

Ineens heeft de autoconsument er een keuze bij: de veganistische auto. Weg met die geurende, bewerkte koeienhuiden over stoelen, stuurwiel en armleuningen. Dierenrechtenorganisatie Peta, die lobbyt voor een leder- en wolvrije autowereld, spreekt waarderend over fabrikanten als Tesla. Steeds meer automerken ontdekken intussen een verantwoord consumerend publiek. Audi, Mercedes-Benz en nu ook Polestar leveren auto’s met hoogwaardig kunstleder.

Niets nieuws onder de zon zou je kunnen zeggen. Auto’s met kunstleer bestaan al generaties. Denk eens aan de roemruchte autobekledingssoorten skai en vinyl. De vega-auto is echter reclametaal om een hedendaagse generatie autoconsumenten te bereiken. Ook de klant van de toekomst is koning. Fabrikanten mikken op consumenten die meer dan ooit letten op diervrije, uitstootarme auto’s, die het liefst zijn gemaakt van hergebruikte grondstoffen. Dat vraagt om duidelijke pr-taal.

Visnetten

De opkomst van de stekkerauto loopt gelijk op met de aanzwellende aandacht voor verantwoorde automaterialen. De hybride Fisker Karma uit Amerika zette in 2011 de toon met zijn materialen van gerecyclede grondstoffen. Vloermatten waren gemaakt van oude petflessen. De sierpanelen in het interieur waren gemaakt van gered hout, naar keuze verkoolde bomen uit afgebrande Californische bossen of verdronken oerbomen uit Lake Michigan. Het waren destijds eyeopeners. De Fisker was leverbaar in de VS en in Nederland.  

Pioniers met elektrische auto’s als BMW (i3), Renault (Zoe) en Tesla gingen in de afgelopen jaren ook op zoek naar gerecyclede materialen. Vooral de i3 stond erom bekend. Hierin werd eveneens verantwoord hout gebruikt (eucalyptus uit Portugal) en plantenmateriaal als kenaf en hennep. De stoelbekleding en deurpanelen waren gemaakt van garens gesponnen uit het plastic van ‘gemiddeld 27 petflessen’. De vloermatten hadden oude visnetten als grondstof. Destijds een trouvaille.

McDonald’s koffie

Inmiddels moeten alle merken met geëlektrificeerde auto’s op de markt komen. Vele presenteren die als uiterst milieuvriendelijk en mikken op een eco-nichepubliek. De nieuwe Fiat 500 en Panda Hybrid, geen volledig elektrische auto’s, hebben bekleding gemaakt uit plastic soep. Fiat werkt ervoor samen met het Spaanse Seaqual Initiative. Seaqual certificeert naaigarens gemaakt uit plastic afval voor her­gebruik. De Fiat-stoelen bevatten tien procent garen uit plastic soep, de rest is landplastic.

Ford maakt autokoplampbehuizingen van onder andere koffieresten.Beeld Ford

Renault zoekt het voor de Zoe in het circulair gebruik van automaterialen. De autobekleding heeft oude autogordels als grondstof. Een mooi staaltje van autorecycling, maar minder aaibaar dan het oplossen van een groot maatschappelijk probleem als plastic soep. Veel fabrikanten zoeken liever herkenbare voorbeelden om hun circulaire ondernemerschap aan de man te brengen. Zo maakt Ford van McDonald’s oude koffieboonschillen nieuwe autokoplampbehuizingen.

Kunststofmaterialen met een plantaardige basis zijn sowieso in opkomst. Mazda, een merk dat pas recent gelooft in elektroauto’s, verkoopt de elektrische MX-30 als een wonder van duurzaamheid, mede dankzij het gebruik van bio-plastics. Mazda past die vaker toe, ook in benzineauto’s. De MX-30 heeft daarnaast panelen gemaakt uit petflessen en, fijn voor veganisten, premium vintage kunstleer.

Terug naar het leer en veganisme. Daar speelt de reductie van CO₂-uitstoot bij de autoproductie een rol voor fabrikanten en klanten. In het debat tussen voor- en tegenstanders van stekkerauto’s wordt vaak gewezen op de CO₂-emissie in de productiefase. De uitstoot ligt hoger bij batterijauto’s dan bij benzineauto’s. In de gebruiksfase kantelt dit. Kunstleer helpt fabrikanten van elektrische auto’s om de CO₂-uitstoot tijdens de productiefase binnen de perken te houden.

Volvo streeft ernaar om in 2025 in al zijn nieuwe auto's 25 procent gerecycled plastic toe te passen.Beeld Volvo Cars

Oude T-shirts

Porsche schermt hiermee bij de elektrische Taycan-sportwagen. De CO₂-emissie bij het produceren van kunstleer zou 80 procent lager liggen dan bij leer. Een VN-rapport uit 2017 over de ecologische voetafdruk van de leerindustrie schetst de context. Voor het maken van leer is continu een veestapel nodig met alle uitstoot van dien. Andere Duitse luxemerken bieden inmiddels ook lederalternatieven. Zo levert Mercedes-Benz Artico-bekleding. Artico staat voor ‘nepkoe’, ARTIficial COw.

Sinds de Fisker Karma in 2011 is veel veranderd. Destijds was de Karma nog te koop met een klassiek lederen interieur van verantwoord geweide Schotse runderen. In 2022 komt er een nieuwe Fisker op de markt, de elektrische Ocean. Helemaal veganistisch en dat betekent ook: honderd procent plastic bekleding. Natuurlijk vinden ook in de nieuwe Fisker visnetten en petflessen hun bestemming. Maar er is meer. De Ocean bevat ook vezels van oude T-shirts en snijafval uit de autobandenindustrie. Fisker heeft geen importeur in Nederland meer.

Lees ook: 

Zo weet je of een elektrische auto stroom slurpt

Een uitlaatauto moet zuinig zijn, maar bij batterijauto’s lijkt zuinigheid geen thema. Wat als je toch een elektrische auto wilt met een bescheiden stroomverbruik?

Een veganistische stekker-auto, klopt dat?

Polestar, Byton, Link&Co, Aiways zijn automerken die we niet kennen in Nederland. Nog niet. Vroeg of laat komen deze Chinese automerken onze kant op met stekkermodellen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden