ReportageHuren van babyspullen

Het wiegje en de box kopen? Neem een abonnement op de babyuitzet

Julie Munneke in het magazijn van haar bedrijf waar je baby-spullen kunt leasen. Beeld Maartje Geels

Je kunt auto’s, bedden en wasmachines leasen, dus waarom niet ook een babyuitzet? Bij Baby Exchangerie kan het. Geen gedoe, geen opslag en je draagt bij aan de circulaire economie.

Een eigen bedrijf begint vaak uit eigen ervaring. Zo ook dat van Julie Munneke, die zich tijdens haar tweede zwangerschap afvroeg wat ze toch met al die babyspullen moest. Het huis slibt ermee dicht terwijl ze maar zo’n korte tijd nodig zijn. Niet meer van deze tijd, vond ze.

Munneke zegde haar baan als business controller op en begon voor zichzelf. Voor zo’n 30 tot 40 procent van de nieuwwaarde kunnen ouders en grootouders een babyuitzet leasen. “Zelfs met twee kinderen is huren in deze constructie voordeliger dan kopen”, zegt ze. De minimumlooptijd van een contract is drie tot zes maanden en het kan worden verlengd totdat de spullen niet meer nodig zijn. Na het terugsturen volgen een kwaliteitscontrole en schoonmaak en worden ze opnieuw verhuurd.

Juli Munneke: ‘Zelfs met twee kinderen is huren in deze constructie voordeliger dan kopen.’Beeld Maartje Geels

Zelf scharrelde Munneke via Marktplaats een groot deel van haar babyspullen bij elkaar. Niet optimaal, vertelt ze. “Ik heb zo vaak ’s avonds en in het weekend in de auto gezeten en gedacht ‘dit was toch dichtbij?’ En dan was het alsnog drie kwartier rijden. Meestal scheelt het niet eens zo heel veel met de nieuwprijs, omdat mensen er nog aan willen verdienen. En als ik dan toch iets had gekocht, was het niet altijd iets wat ik zelf uitgekozen zou hebben. Uiteindelijk had ik vaak niet het idee dat ik een goede deal had gemaakt.”

Millennials hebben meer behoefte aan vrijheid en reizen dan aan spullen

Met Baby Exchangerie richt ze zich op mensen die een drukke baan hebben en niet alles nieuw willen kopen. “Duurzaamheid is een trend. Mensen eten minder vlees en willen minder spullen. Zeker de millennials die nu kinderen krijgen, hebben meer behoefte aan vrijheid en reizen dan aan spullen. Ze maken ook eerder de keuze om kleiner te gaan wonen, zodat ze een babyuitzet minder makkelijk kunnen opslaan. Bovendien krijgt de gemiddelde vrouw inmiddels 1,6 kind. We hebben misschien wel in ons hoofd dat we twee of drie kinderen krijgen, maar dat is voor veel mensen niet meer zo.”

De pakketten bestaan uit producten voor het eerste jaar, zoals een wiegje, een wipper, een box, een kolfapparaat en een nestje. “Nestjes zijn heel populair nu,” zegt Munneke. “In een nestje ligt een kindje heel beschermd, alsof het nog in de buik zit. Je legt het in een bedje of in de box en voorkomt daarmee dat een kindje wegrolt en in de deken verstrikt raakt. De meeste mensen gebruiken het twee tot drie maanden voltijd en daarna niet meer. De fabrikant zegt dat het tot acht maanden mee kan, maar dat is niet realistisch. Ze spreiden zo alleen de prijs van 150 euro wat uit.”

Op dit moment werkt Munneke nog samen met een winkel die de producten levert. Op termijn is het de bedoeling om rechtstreeks in te kopen bij leveranciers, al staan die nog niet te springen. “Aansprakelijkheid is een heikel punt. Iedereen wil veilige producten, de vraag is alleen hoe en door wie dat wordt geborgd. Grote bedrijven zijn vaak intern verdeeld over lease. De kwaliteitsafdeling zegt ‘dat moet je nooit doen’, terwijl de sales-afdeling het ziet als een trend in de markt waar ze op kunnen inspelen.”

Verschil tussen veiligheid en marketing is niet altijd even duidelijk

Tegelijkertijd is het verschil tussen veiligheid en marketing niet altijd even duidelijk, vindt ze. “Raadt een leverancier tweedehands gebruik af vanwege veiligheid of omdat ze er baat bij hebben als producten nieuw worden gekocht? Vanuit fabrikanten ligt er veel nadruk op de technische details van een product, terwijl er relatief weinig advies is over het gebruik. Een Maxi Cosi mag je na zeven jaar bijvoorbeeld niet meer gebruiken omdat het plastic dan poreuzer is geworden. Maar het is minstens net zo belangrijk dat het stoeltje goed in de auto wordt bevestigd en dat de riempjes strak worden aangetrokken.”

Bij verhuur verandert het businessmodel ook, vervolgt ze. “Voorfinanciering is een grote horde, er gaat een flinke investering aan vooraf die over een relatief lange tijd wordt terugverdiend. Op dit moment kunnen vooral grote bedrijven dat aan. Banken hebben nog onvoldoende adequate constructies. Je hebt mensen nodig die hierin geloven en daar hebben we er inmiddels een aantal van om ons heen verzameld.”

Munneke sprak met mensen van een groot kinderwagenmerk, die een proef met verhuur hadden gedaan. “Ze hebben ongeveer 50 wagens uitgezet en gekeken wat er gebeurde. Eén groep klanten huurde vanuit duurzaamheidsoverwegingen en bracht de wagens netjes en in goede staat terug. Een andere groep huurde vanuit kostenoverwegingen en bracht de wagens soms helemaal niet terug, of in slechte staat.

Een gehuurde kinderwagen hoef je niet om te kunnen bouwen tot buggy

“Bovendien was de huur relatief laag. Je kunt berekenen dat een kinderwagen vier jaar meegaat en voor verhuur de nieuwprijs door 48 delen, maar je kunt er ook vanuit gaan dat een kinderwagen de eerste acht maanden handig is en dat je dan overstapt naar een buggy. Dat heeft gevolgen voor de prijs en het productontwerp. Als je een kinderwagen huurt, hoef je hem niet om te kunnen bouwen tot een buggy, zoals nu vaak kan. Dat scheelt een boel losse onderdelen, die bij verhuur moeilijk schoon te maken en onderhouden zijn.”

Hoewel Baby Exchangerie niet de enige verhuurder van babyspullen is, ziet Munneke andere partijen afhaken of stoppen. “Er zijn een paar kleine partijen die één productsoort aanbieden, zoals wiegjes. De anderen lopen tegen dezelfde dingen aan als ik: je moet genoeg startkapitaal hebben en leveranciers meekrijgen. Dat kan alleen als je gewoon begint en niet eindeloos blijft praten. Leveranciers willen een klantenbestand en een business case zien waar ze bij kunnen aanhaken.”

Munneke is ervan overtuigd dat verhuur op termijn lucratiever is dan verkoop. “Als bedrijven het eigendom van hun producten houden, gaan ze verdienen over hoe vaak ze verhuurd kunnen worden. Het gaat dan niet meer om grote hoeveelheden wegzetten, maar om een product te ontwikkelen dat lang meegaat, makkelijk onderhouden en schoongemaakt kan worden. Het is helemaal mooi als de grondstoffen van zo’n product na gebruik kunnen worden hergebruikt in een nieuw product.”

Lees ook: 

Koptelefoon die je kunt huren is niet zo duurzaam, maar wel kek

In de koptelefoon van Gerrard Street zitten alle onderdelen los. Gaat een onderdeel kapot, dan wordt het vervangen. Is dat milieuwinst?

Kleine wasjes, grote wasjes, doe maar in de bundel

Het uitgangspunt is simpel: mensen duurzamer laten wassen. De uitwerking is ingewikkelder, geeft voormalig Essent-medewerker Marcel Peters meteen toe. Met zijn bedrijf Bundles wil hij consumenten laten betalen voor wasbeurten in plaats van een wasmachine. Maar hoe realistisch is dat?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden