Luchtfoto van de D-pier op luchthaven Schiphol met onder andere Delta Airlines en KLM vliegtuigen.

interview

‘Het is niet meer dan normaal dat ook vliegen wordt belast’

Luchtfoto van de D-pier op luchthaven Schiphol met onder andere Delta Airlines en KLM vliegtuigen. Beeld ANP, Peter Bakker

Naast een taks op vliegtickets wil Natuur & Milieu ook een belasting op kerosine. En luchthaven Lelystad mag voor altijd dicht blijven.

Of een conferentie van twee dagen heel Europa aan een gezamenlijke vliegtaks helpt? Nee natuurlijk niet, zegt Marjolein Demmers, directeur van milieuorganisatie Natuur & Milieu. “Een Europese taks regel je niet van de ene op de andere dag.”

Toch verwacht Demmers wel dat de Europese conferentie over vliegbelastingen die staatssecretaris Menno Snel (financiën) vandaag en morgen organiseert in Madurodam, tot concrete stappen gaat leiden. “In de politiek en de maatschappij is er steeds meer animo om een einde te maken aan de uitzonderingspositie die de luchtvaart heeft. Vliegen draagt significant bij aan de CO2-uitstoot, dat kan niet zo doorgaan. Los daarvan is het niet meer dan normaal dat vliegen belast wordt, omdat ook andere vervoermiddelen belast zijn.” 

Bilaterale afspraken

Ze hoopt dat Nederland een groep vormt met andere landen die al een vliegbelasting hebben of deze op korte termijn willen invoeren. “Je hoeft niet te wachten totdat heel Europa zo ver is, je kunt ook al met een groep van landen bilaterale afspraken maken. Bijvoorbeeld met Duitsland en Frankrijk.”

De conferentie in Madurodam is het resultaat van de wens van het kabinet om een vliegbelasting bij voorkeur Europees te regelen. Inmiddels heeft de staatssecretaris al een wetsvoorstel ingediend om vanaf 2021 een nationale tickettaks van 7 euro te heffen voor het geval de Europese route te lang duurt. Laaiend enthousiast is Demmers niet over deze belasting. “In vergelijking met buurlanden is hij wel erg laag. Maar het is goed dat er een begin is. Als de taks er eenmaal is, kun je hem ook makkelijker verhogen.”

Behalve een tickettaks moet er volgens Natuur & Milieu ook een belasting op kerosine komen, zoals er al sinds jaar en dag belasting is op brandstof voor auto’s. “Dat is een handige manier om bij het belasten verschil te maken tussen het vliegen van lange en korte afstanden.” 

Marjolein Demmers Beeld Werry Crone

Maar maakt dat het vliegen op korte afstanden dan niet relatief aantrekkelijk? “Dat valt wel mee, want het wordt wel een stuk duurder. Het vliegen op korte afstanden moet je vooral tegengaan door andere opties aantrekkelijker te maken, zoals de trein.” Als er op kerosine een belasting wordt ingevoerd die vergelijkbaar is met die op benzine, gaat dat volgens eerder onderzoek in opdracht van Natuur & Milieu gemiddeld 32 euro per ticket extra kosten.

Luchtvaartmaatschappijen zien liever geen vliegbelastingen. Zij wijzen erop dat ze al heel veel doen om de sector te vergroenen. Zo presenteerde de sector in de herfst van 2018 een plan om de groei van de CO2-uitstoot af te remmen. “De impact van dat plan is te beperkt.” zegt Demmers. “De luchtvaart wil niet zien dat groeien gewoon niet mogelijk is als je de klimaatdoelen wilt halen.”

Biokerosine

Maar is Demmers dan niet blij met de biokerosinefabriek die KLM gaat openen in Groningen? “Dat is mooi natuurlijk, maar deze fabriek levert maar een kleine hoeveelheid brandstof. Ook andere innovaties juich ik toe, maar het gaat nog decennia duren voordat we wellicht klimaatneutraal kunnen vliegen. Daar kunnen we niet op wachten.”

Ondertussen kijken andere sectoren met argusogen naar de luchtvaart, zegt ze. “Aan de klimaattafels is de afgelopen tijd wel echt iets gebeurd. Partijen hebben alles uit de kast gehaald om de uitstoot terug te brengen. Iedereen weet wat er moet gebeuren en heeft gezien dat je concrete stappen kunt zetten om dat mogelijk te maken. Ook de luchtvaart moet daarin mee.”

Dat betekent wat Demmers betreft dat vakantieluchthaven Lelystad nooit opengaat. “Het is jammer van de investeringen, maar het is niet logisch om in deze tijd nog een vliegveld te openen.” En de consument? Valt het hem nog aan te rekenen dat hij vaker het vliegtuig pakt naar de zon? “Natuurlijk begrijp ik dat een middelbare scholier die zijn eindexamen heeft gehaald voor 25 euro naar Barcelona vliegt. Dat is zo goedkoop, dat is de kat op het spek binden. Daarom moet er beleid komen dat mensen helpt een goede afweging te maken.”

Lees ook: 

Belasting op vliegen scheelt uitstoot en schaadt de economie als geheel niet

De economie zal niet lijden onder belastingen op vliegen, zo blijkt uit een uitgelekt rapport van de Europese Commissie.

Vliegtaks heeft geen nadelige invloed op de economie, gaan meer landen nu overstag?

Vijf vragen aan Paul Peeters, lector duurzame luchtvaart, over luchtvaartbelasting. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden