Geen bloedarmoede meer bij kalveren

DEN HAAG (ANP) - Geen kalfjes meer met bloedarmoede om de klant blank kalfsvlees voor te kunnen zetten. De Dierenbescherming heeft met de VanDrie Group, wereldwijd een van de grootste producenten van kalfsvlees, afspraken gemaakt over deze en andere diervriendelijker manieren om kalveren te houden.

Het eerste kalfsvlees met het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming ligt woensdag in het schap bij Albert Heijn, zo maakten de Dierenbescherming en VanDrie dinsdag bekend. Dit vlees heeft een gewone rozige kleur.

Henny Swinkels, directeur bij VanDrie, meldt verheugd te zijn over de gezette stappen. Het past volgens hem in het huidige tijdsbeeld dat bedrijven samenwerken met maatschappelijke organisaties. „Je ziet het overal om je heen gebeuren en het werpt vruchten af. Het bewijs ligt er. Door open met elkaar om te gaan, goed inhoudelijk overleg te voeren en waar nodig onderzoek te doen, hebben we aanzienlijke welzijnswinst voor onze kalveren bereikt.”

Ook directeur Frank Dales van de Dierenbescherming is blij met de gekozen koers. Hij rept van een mijlpaal vergelijkbaar met het verdwijnen van de kistkalveren in 1988. „Eerdere succesvolle afspraken om kalveren naast melk ook ruwvoer te geven en om ze niet in krappe eenlingboxen maar in groepen te huisvesten hebben ons geleerd dat we door constructief overleg een eind kunnen komen. Deze houding heeft aan de basis gestaan van het nu geboekte succes.”

De Dierenbescherming laat consumenten sinds 2007 via het Beter Leven-kenmerk zien hoe diervriendelijk het voedsel is dat ze kopen. Een ster zoals op het kalfsvlees, betekent dat al aanzienlijk meer rekening is gehouden met dierenwelzijn dan in de gangbare veehouderij. Drie sterren geeft aan dat optimaal rekening wordt gehouden met dierenwelzijn.

Wakker Dier, een andere organisatie die zich inzet voor het welzijn van kalveren, is niet razend enthousiast. „De kalveren hebben nu minder bloedarmoede. Een gezond dier heeft een hemoglobinegehalte van 7,5 en de afspraak is nu dat de waarde niet onder de 6 komt. De kalveren krijgen nog steeds niet ongelimiteerd voer en kunnen niet naar buiten.” Wakker Dier zet de in 2007 begonnen campagne om het welzijn van deze dieren te verbeteren dan ook voort. Inclusief radiospotjes die op korte termijn worden hervat.

Joop Atsma, CDA-Tweede Kamerlid, spreekt van een verrassende stap door een onverwachte combinatie. Hij is blij met het resultaat. „Dit zou vaker moeten gebeuren. Beide partijen steken hun nek uit. Het is te hopen dat de consument het beloont.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden