Geduld is een schone zaak als het gaat om elektrisch vliegen

Een toestel van easyJet op luchthaven Malpensa bij Milaan. Beeld Reuters

Als auto’s, fietsen en boten elektrisch kunnen worden aangedreven, moet het voor lijnvliegtuigen ook te doen zijn, denkt easyJet.

Geduld is een schone zaak. Dat is letterlijk en figuurlijk het geval bij elektrisch vliegen, bleek gisteren op Schiphol. Daar gaven de Britse luchtvervoerder easyJet en zijn partner Wright Electric een tussenstand over hoe het ervoor staat met elektrisch vliegen.

De budgetmaatschappij werkt sinds een paar jaar samen met de Amerikanen om op termijn tot vliegtuigen te komen die in staat zijn op batterijen grote groepen mensen te verplaatsen. Wright Electric heeft nu een patent aangevraagd voor het ontwerp van een nieuwe elektromotor, die toestellen voor commerciële lijnvluchten moet kunnen voortstuwen.

“De technologische vooruitgang is werkelijk enerverend en voltrekt zich heel snel”, aldus easyJet-topman Johan Lundgren. “Met het tweezittertoestel dat nu al vliegt tot de negenzitter die vanaf volgend jaar de lucht in gaat, wordt elektrisch vliegen een realiteit. Een toekomst die niet uitsluitend rust op fossiele brandstof begint in zicht te komen.”

42 bestemmingen

Aan optimisme dus geen gebrek op Schiphol, een van de belangrijkste luchthavens voor de goedkope maatschappij en dé spil in de elektrische plannen van easyJet. De bekende oranje-witte vliegtuigen doen vanuit Amsterdam 42 bestemmingen aan, waarvan veruit de meeste zich binnen Europa bevinden.

Op die relatief korte afstanden heeft easyJet de hoop gevestigd als het gaat om elektrisch vliegen. Partner Wright Electric mikt namelijk op vliegtuigen die met volle batterijen een bereik hebben van 500 kilometer. Vooral Amsterdam-Londen, tussen de 350 à 400 kilometer vliegen, ziet easyJet als een traject waar veel voordeel gehaald kan worden. Ruim 30 procent van de easyJet-vluchten vanuit Amsterdam gaat naar een van de Londense vliegvelden.

De batterijen en elektromotoren zouden in staat zijn om niet alleen schoner te vliegen, maar ook iets stiller, wellicht sneller en in ieder geval zuiniger. Door op batterijen te vliegen hoopt de maatschappij de concurrentie af te kunnen troeven op kosten. Lundgren: “Brandstof is nu onze hoogste kostenpost.”

Maar vliegtuigmaatschappijen voelen ook de luidere roep vanuit de maatschappij om iets te doen aan de belastende kanten van het vliegen, zoals de forse uitstoot van de toestellen en de herrie die ze maken. Tegelijkertijd groeit de vraag naar reizen per vliegtuig doordat de economische omstandigheden in landen met een grote bevolking, zoals India en China, zijn verbeterd. Vliegen is bovendien gemiddeld goedkoper geworden, onder meer juist door de komst van partijen als easyJet.

Zoden aan de dijk

Maar hoe lang gaat het duren voordat elektrisch vliegen zoden aan de dijk zet? Vorige week stelde milieuorganisatie Greenpeace dat ‘stoppen met groeien de enige optie is’ als de luchtvaartsector de klimaatverandering een halt toe wil roepen. “De technologische ontwikkelingen in de luchtvaart gaan te langzaam om CO2-neutraal te worden in 2050”, zei campagneleider Cas van Kleef.

Over de elektrische plannen van easyJet en Wright Electrics zei Van Kleef: “Het duurt nog minstens twintig jaar voordat er een grootschalig elektrisch passagiersvliegtuig is ontwikkeld. En dan kan het nog eens vijfentwintig jaar duren voordat vliegtuigmaatschappijen hun complete vloot vervangen hebben.”

“Er valt wel waardering op te brengen dat easyJet en Wright Electric zeggen: We gaan het gewoon proberen”, zegt Joris Melkert, hoogleraar luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft. Hoe lang het gaat duren voor middelgrote vliegtuigen vijftig passagiers en meer kunnen vervoeren? Dat is ‘koffiedik kijken’, zegt hij. “Ik heb verschillende jaartallen voorbij horen komen. 2030, 2035, 2040. Het is in elk geval een project voor de lange adem.”

Lees ook:

Nieuwe batterij kan de doorbraak van elektrisch vliegen versnellen

Elektrische fietsen en elektrische auto’s zijn inmiddels realiteit, elektrische bussen beginnen op de weg te verschijnen en elektrische vrachtwagens zullen niet lang meer op zich laten wachten. Wat nog een hele uitdaging lijkt, zijn elektrische vliegtuigen die groot genoeg zijn voor 100 of meer passagiers en verder kunnen vliegen dan van Amsterdam naar Eindhoven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden