SITE artikel rubriek vincent wil zon Beeld x

column Vincent wil Zon

Europese steun voornieuwe Nederlandse batterij

LeydenJar, een Nederlandse startup belooft auto- en vliegtuigbatterijen 50 procent extra energie te geven. En dus ook de helft meer kilometers. Mede dankzij Brusselse steun kunnen ze volgend jaar een proeffabriek openen.

Batterijen zijn het goud van de toekomst. Ze vormen nu al een miljardenindustrie en binnenkort wordt het ongetwijfeld een biljoenenmarkt. Wie daar voorop loopt, is spekkoper. Wereldwijd wordt dus als een gek gewerkt aan nieuwe, betere batterijen. Nederland blaast daarin haar partijtje mee. Dat mag ook wel natuurlijk, want tenslotte is de batterij een Nederlandse uitvinding: de Leidsche Fles, de moeder aller batterijen, zag al in 1746 het levenslicht. De komende tijd hoop ik wat vaker batterij-ideeën van Nederlandse bodem te belichten. Vandaag om te beginnen een nieuwe ‘Leidse fles’.

Zonnepaneel-technologie

LeydenJar heeft een verbetering van de nu dominante lithium-ion batterij ontwikkeld die bij eenzelfde gewicht de helft meer energie kan opslaan. Dat is mogelijk door het vervangen van grafiet (koolstof) door silicium. De techniek ervan beschreef ik drie jaar  geleden al eens, toen LeydenJar zich voor het eerst presenteerde. Silicium is onder meer bekend als grondstof voor zonnepanelen, en het is ook aan onderzoek voor betere zonnepanelen te danken dat er nu een efficiëntere batterij mee gemaakt kan worden. Dat onderzoek werd al jaren geleden verricht door ECN in Petten, dat tegenwoordig onderdeel is van TNO.  In Leiden werd vervolgens bedacht dat de technologie van ECN ook goed zou kunnen zijn voor batterijen, waarmee LeydenJar was geboren.

Halverwege komend jaar moet er in Noord-Brabant een fabriek staan voor de nieuwe batterijen. Eigenlijk hoopten de initiatiefnemers dat die fabriek er al vorig jaar zou staan, maar dat bleek te ambitieus. Het wordt een bescheiden fabriek, vooral bedoeld om aan te tonen dat alles in de praktijk uitpakt zoals nu wordt voorzien. Want LeydenJar wil de technologie zo snel mogelijk breed beschikbaar maken en heeft daarvoor al contacten met gevestigde batterijfabrikanten. 

Europees speerpunt

De Europese Unie heeft batterijen van eigen bodem tot industrieel speerpunt verklaard, opdat onder meer de Europese elektrische auto's niet afhankelijk zullen zijn van Aziatische batterijen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat LeydenJar voor zijn proeffabriek financiële steun krijgt van Brussel. En naast privé-investeerders steunen voorts ook de Brabantse ontwikkelingsmaatschappij BOM en DOEN participaties het bedrijf in deze opstartfase.

De helft meer energie opslaan bij een gelijk blijvend gewicht, van pakweg 275 naar 450 Wh per kilo, is een forse stap vooruit. Temeer omdat de nieuwe batterij ook niet duurder zal zijn dan de huidige generatie lithium-ion batterijen. Daar moet dus veel belangstelling voor zijn. 

Kapers op de kust

Toch is het succes van LeydenJar nog niet gegarandeerd. Zoals ik enkele maanden geleden al kon melden zijn er kapers op de kust die ook grote stappen claimen, zoals  Storedot in Israël en het Zwitserse Innolith. Het wordt een race tegen de klok, dat is zeker. Maar dat is niet erg. Want hoe eerder er betere batterijen komen, hoe eerder mijn inmiddels al bijna tien jaar oude wens van een betaalbare thuisbatterij in vervulling kan gaan.

In zijn weblog ‘Vincent wil zon’ belicht Vincent Dekker innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Lees meer afleveringen op trouw.nl/vincentwilzon.

Lees ook:

De (veel) betere batterij komt eraan,maar wanneer vlieg je er mee naar Kreta?

Batterijen zijn de afgelopen jaren sterk in prijs gedaald en nu lijken ze vooral veel lichter en veiliger te worden. Maar wanneer zitten die nieuwelingen in auto’s en vliegtuigen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden