De testElektronische bus

Engels eerbetoon aan William Morris, de ‘Henry Ford van Groot-Brittannië’

Wat: Morris Commercial JE
Rijbereik: circa 300 km
Design: historisch eerbetoon aan oude Morris

Aan veelbelovende start-ups is er geen gebrek in de wereld van de elektrische voertuigen. Er kan een dagelijkse rubriek mee worden gevuld. De mooiste auto-ontwerpen moeten klanten verleiden alvast geld te steken in een nog niet bestaand stekkervoertuig. Het Engelse start-upmerk Morris Commercial gaat hiermee vol op het orgel met de JE-bus. De Engelsen, verliefd op hun glorieuze geschiedenis, zijn meesters in het omzetten van Engelse nostalgie in klinkende munt.

De JE, een elektrische bestelbus, is een vette knipoog naar de tijden van de autofabriek van William Morris (1877-1963), de ‘Henry Ford van Groot-Brittannië’. Zijn fabriek werd na zijn dood verzwolgen door een conglomeraat van Britse automerken dat ten onder ging aan stakingen, mismanagement en een beruchte kwaliteitsreputatie. Het Chinese SAIC kocht uit deze boedel de merkrechten van MG en verkoopt thans elektrische auto’s met MG-badge, verwijzend naar ‘Morris Garages’.

Morris Commercial wil geen Chinese waar verkopen, maar echt Engels ambachtswerk. Het JE-design verwijst doelbewust naar de jaren vijftig en zestig toen de Engelsen opgroeiden met Morris’ J-type in het straatbeeld, destijds de grote concurrent van de Ford Thames-bus. De eerbiedwaardige historie van Morris’ bedrijfsauto’s wordt benut om potentiële JE-klanten alvast een reservering te laten doen. Zo’n oer-Engelse e-ijscowagen of e-foodtruck is toch onweerstaanbaar?

Eerst geloven, dan zien

Nu zou je kunnen zeggen: eerst zien, dan geloven. De automarkt is tegenwoordig tegenovergesteld: eerst geloven, dan zien. Een voorbeeld. De knalrode postwagen voor Royal Mail van start-up Arrival, in 2017 getoond in Tijd, is er nog steeds niet. Wel rijden de Britse posterijen in andere, saaie Arrival e-trucks. En Royal Mail heeft anno nu elektrische Mercedes- en Peu­geotbestelbusjes in de vloot. Dat maakt helder dat gevestigde merken snel een gapend gat in de bestelwagenmarkt dichten.

DHL (Deutsche Post) kocht immers ook al bij een gebrek aan aanbod van e-bestelwagens de Duitse start-up Streetscooter. Inmiddels is deze saaie elektrische bestelwagen een enorm succes. De Morris reïncarneert dus laat. Maar retrodesign is de onderscheidende factor. Dat elektrische personenauto’s verleidelijk kunnen zijn, is inmiddels zo klaar als een klontje. Dat ook de bestelauto’s de show mogen stelen, bewijzen de artist’s impressions van de Morris JE. Alleen nu nog zien. In het echt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden