EKO-product lijdt niet onder economische crisis

(\N)

Nederlandse consumenten vragen steeds meer om verantwoorde en ’eerlijke’ producten”, zegt Wouter van Eck, campagneleider Landbouw en Voedsel bij Milieudefensie. „Als supermarkten deze producten in de schappen hebben liggen worden ze gekocht, ook in economisch moeilijke tijden.”

Uit de jaarlijkse EKO-tellingen van Milieudefensie en Fair Trade-organisatie Solidaridad blijkt dat in het afgelopen jaar meer biologische en Fair Trade-producten zijn verkocht. De telling laat een lichte stijging zien, terwijl in 2005 en 2006 de verkoop van deze zogenoemde EKO-producten daalde. De verkoop van Fair Trade-producten is met 13 procent aanzienlijk gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.

Met gemiddeld 191 EKO-producten per filiaal is supermarktketen Plus koploper in ecologische en biologische producten. Jumbo voert de lijst aan met het aantal Fair Trade-producten. Gemiddeld heeft de keten 36 Fair Trade-producten in de schappen liggen, tien meer dan vorig jaar. Albert Heijn staat volgens de tellingen op nummer twee met Fair Trade-producten en derde in de lijst met EKO-producten.

EKO-producten zijn op biologische of ecologische wijze geproduceerd, met respect voor dier en milieu. Voor de vervaardiging wordt geen landbouwgif, kunstmest of gentechnologie gebruikt.

Bij Fair Trade-producten staat de (kleine) boer in ontwikkelingslanden centraal. Die krijgt een eerlijke prijs voor zijn product. Milieu- en mensenrechtenorganisaties zeggen dat de levensstandaard de afgelopen twee decennia sterk is verbeterd. Dat komt mede door investeringen in kleine, lokale bedrijven.

Met de jaarlijkse EKO-tellingen willen Milieudefensie en Solidaridad het aanbod van duurzame producten stimuleren. Milieudefensie zegt blij te zijn met de groei en noemt de trend van verantwoorde en duurzame producten een ’revolutie op kousevoeten’. De groei laat volgens de organisatie vooral zien dat er voor veel supermarkten nog kansen zijn om het assortiment van verantwoorde producten te vergroten.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden