Einde fossiele brandstof komt in zicht

Tegen 2040 rijdt 35 procent van alle nieuwe auto's elektrisch, verwachten de analisten van BNEF. Beeld anp

De vraag naar fossiele brandstof bereikt binnen tien jaar een laatste piek, daarna volgt de definitieve neergang. Dat komt niet doordat de olie- en gasvoorraden opraken, stellen onderzoekers van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Maar doordat we goedkopere en schonere alternatieven ontwikkelen.

Volgens het onderzoeksbureau, dat data verzamelt over wereldwijde energie-investeringen, gaat de opmars van elektrische auto's sneller dan verwacht. Net als die van batterijen om hernieuwbare energie op te slaan. Ook China, de notoire luchtvervuiler, maakt een rappe transitie door.

Zes opvallende ontwikkelingen uit de langetermijnprognose die BNEF gisteren presenteerde.

1. Schaliegas is uit de gratie
De enorme overvloed van schaliegas in de VS heeft de kolenindustrie in het land te gronde gericht. Het goedkope schaliegas zou de rol gaan bekleden van 'brugbrandstof', tussen kolen en hernieuwbare energie uit water, wind en zon, zo werd voorspeld. Niets daarvan, zegt BNEF nu. De kosten van wind- en zonne-energie kelderen zo hard, dat deze technologieën in 2030 de goedkoopste manieren zijn om elektriciteit te produceren. Volgens een logaritmische formule zorgt elke verdubbeling van alle zonnepanelen voor een prijsdaling van 26 procent per zonnepaneel. De prijzen van windenergie dalen met 19 procent bij elke verdubbeling in capaciteit. Het Amerikaanse schaliegas krijgt de tijd niet om dominant te worden.

2. Investeringen in hernieuwbare energie: 7,8 biljoen dollar
Investeringen in elektriciteitscentrales die werken op fossiele brandstof lopen tot 2040 op tot 2,1 biljoen dollar. Dat staat in schril contrast met de investeringen in hernieuwbare energie tegen die tijd: onder meer 3,4 biljoen dollar in zonne-energie, 3,1 biljoen in windenergie en 911 miljard dollar in energie uit waterkracht.

Volgens BNEF is het vanaf 2027 goedkoper om een windpark aan te leggen, of een veld vol zonnepanelen, dan een bestaande kolen- of gascentrale draaiende te houden.

3. Elektrische auto redding voor energiemarkt
Nuance: het rapport van BNEF gaat over elektriciteitsopwekking, niet over het brandstofgebruik voor transport. Toch verliest fossiele brandstof ook daar terrein, nu steeds meer auto's inpluggen in het stopcontact. Tegen 2040 rijdt 35 procent van alle nieuwe auto's elektrisch, verwachten de analisten . Negentig keer zoveel als in 2015. Die zijn dan goed voor 8 procent van de elektriciteitsbehoefte.

4. Batterijen worden goedkoper
Een toenemende vraag naar eindige fossiele brandstof leidt tot hogere prijzen. Voor nieuwe energietechnologieën, zoals batterijen om elektriciteit op te slaan, geldt het omgekeerde: meer vraag betekent een hogere productie en lagere prijzen.

Hoe lager die prijzen van batterijen, hoe goedkoper het wordt om zonne-energie op te slaan in batterijen voor auto's.

5. Capaciteitsverbetering
Windmolenparken of velden vol zonnepanelen kampen constant met een wisselende elektriciteitsopwekking: soms stormt het, soms is het windstil. Soms schijnt de zon de hele dag, soms hangt er een wolkendek. Waar de opwekking onder optimale omstandigheden bijvoorbeeld op 100 megawattuur ligt, ligt het jaargemiddelde misschien maar op 30 procent daarvan. Dat wordt de capaciteitsfactor genoemd. Die gaat omhoog doordat de technologie beter wordt en ontwikkelaars betere locaties kiezen. Bij sommige wind- of zonneparken zelfs tot 50 procent.

6. India is het nieuwe China
China was de grootste luchtvervuiler van de laatste decennia. Gestimuleerd door economische ontwikkeling maakt het land nu een transitie door van kolen naar hernieuwbare energiebronnen. Daardoor kent China de komende 25 jaar de grootste vermindering in CO2-uitstoot van alle landen wereldwijd, stelt BNEF. Het probleem is dat India de rol van vervuiler van China dreigt over te nemen, als er niet meer aandacht komt voor hernieuwbare energie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden