null Beeld
Beeld

Groene ClaimDraagzakken

Een tweedehands babydraagzak uit de fabriek: duurzaam of ‘sustainababble’?

Een babydraagzak die een tweede of derde leven krijgt, het klinkt best duurzaam. Maar heb je daar de fabrikant voor nodig?

Robin van Wechem

Bij het Amerikaanse draagzakkenmerk Ergobaby zijn ze ervan overtuigd dat wegwerpproducten op hun retour zijn. Mensen kopen liever goede dan goedkope producten, meldt het persbericht stellig. Dat geldt ongetwijfeld voor een groep consumenten, al is de vraag hoe groot die is.

Om hun overtuiging kracht bij te zetten koopt Ergobaby sinds afgelopen zomer gebruikte draagzakken in Europa terug van klanten. Nadat klanten een draagzak hebben aangemeld, kunnen ze die gratis opsturen naar het bedrijf. Vervolgens gaan de producten naar de fabriek in Polen voor een grondige inspectie en schoonmaakbeurt en worden ze opnieuw aangeboden als ‘pre-loved’.

Voucher

Ouders die een draagzak terugsturen, krijgen daar een voucher voor van 20 of 50 euro. Die voucher is te besteden bij Ergobaby of, via het aanvragen van een Rewards Genius Gift Card, bij veel verschillende winkels. Klanten kunnen er ook voor kiezen om 30 euro te doneren aan Save the Children.

Ouders die een tweedehands draagzak via Ergobaby kopen, kunnen daar volgens het bedrijf tot meer dan de helft op besparen. Op de website worden op dit moment alleen modellen aangeboden voor 60 tot 70 procent van de nieuwprijs. Het model Adapt kost nieuw bijvoorbeeld 140 euro, tweedehands tussen 85 en 100 euro. Volgens Sabine Sacher, marketingdirecteur bij Ergobaby, varieert de tweedehands prijs van het model tussen 70 en 100 euro. “De prijs is afhankelijk van de staat en het model van de tweedehands drager.”

De prijs van de huidige aangeboden producten is niet per se gunstig voor consumenten, zegt Diane Zandee, onderzoeker aan de Nyenrode Business University. “Op Marktplaats kost een Ergobaby-draagzak tussen de 30 en 80 euro, dat is een stuk goedkoper dan via het bedrijf. Ik denk dat de meeste consumenten die zelf hun product op Marktplaats zetten er ook meer voor terugkrijgen dan de vergoeding van Ergobaby. Bovendien staat de prijs bij het bedrijf vast. Op Marktplaats hebben mensen meer ruimte om te onderhandelen.”

Sacher begrijpt dat de prijs die Ergobaby voor de producten biedt, laag lijkt. “Wij nemen ouders wel alles uit handen. Wij betalen de verzendkosten, reparaties, controle en schoonmaakdiensten.”

null Beeld
Beeld

Snel en gemakkelijk

Vivian Tunn, universitair docent circulaire businessmodellen aan de Universiteit Utrecht, vindt de voucher niet echt handig. “Als Ergobaby geld voor de draagzakken zou geven, kan dat de terugnameoptie aantrekkelijker maken.” Tegelijkertijd denkt ze dat het voordeel van Ergobaby boven Marktplaats kan zijn dat het snel en gemakkelijk is.

“Ouders met kleine kinderen zijn vaak erg druk en hebben waarschijnlijk weinig tijd om producten op Marktplaats te zetten. Het onderhandelen duurt vaak lang en mensen haken regelmatig zomaar af. De draagzak verkopen aan Ergobaby scheelt in dat geval in tijd en energie, terwijl het product wel een tweede leven krijgt.”

Wel vindt Tunn dat het bedrijf het klanten nóg makkelijker kan maken om het product terug te sturen. “Maak bijvoorbeeld een QR-code aan de binnenkant van de draagzak, zodat mensen met een simpele scan het retourlabel kunnen printen. Je moet het consumenten zo makkelijk mogelijk maken.”

Veiligheid en garantie

Voor Ergobaby gaat het om meer dan alleen de geldelijke beloning. “Klanten kunnen hun gebruikte draagzak op een makkelijke manier rechtstreeks aan de fabrikant verkopen,” zegt Sacher van Ergobaby. “De producten worden na een grondige inspectie en opknapbeurt weer veilig aan een nieuwe familie aangeboden.”

Zandee denkt dat veiligheid een reden zou kunnen zijn om tweedehands bij een erkende fabrikant te kopen. Tegelijkertijd is het product niet heel complex en kunnen consumenten zelf waarschijnlijk wel beoordelen of het product nog in goede staat is. “Een draagzak is gemakkelijk te reinigen. De garantie van een jaar lijkt me niet per se onderscheidend ten opzichte van een draagzak die een consument zelf tweedehands koopt.”

Op de nieuwe draagzakken geeft Ergobaby tien jaar garantie. “Dat laat zien dat ze geloven in het product, maar deze termijn is voor veel kopers niet relevant. Zelfs bij meerdere kinderen in één gezin zal een draagzak geen tien jaar nodig zijn.”

Toch biedt de lange garantie volgens Zandee wel voordelen. “Door de hoge kwaliteit gaan de draagzakken lang mee. Een fabrikant die dat wil benutten, kan ook een leaseconstructie aanbieden. Als je de draagzakken verhuurt voor een relatief klein bedrag per maand, maak je het makkelijker en eenvoudiger om een duur product af te nemen.

“Je kunt eventueel ook een opvolgend product aanbieden, als een kindje uit de draagzak is gegroeid. Dat kan aantrekkelijk zijn voor ouders die toch al voor veel uitgaven staan. Je hoeft niet te concurreren met een al volwassen tweedehands markt, maar biedt een volledig ander alternatief.”

‘Sustainababble’

In de huidige constructie loopt het in ieder geval nog niet echt storm bij de ‘pre-loved’-afdeling van Ergobaby. Sinds afgelopen zomer zijn er 47 exemplaren verkocht aan nieuwe klanten, waarvan vier in Nederland en België. Hoeveel draagzakken er zijn teruggestuurd, kan het bedrijf op dit moment niet zeggen.

Arnold Tukker, hoogleraar Industriële Ecologie aan de Universiteit Leiden, laat weinig van het initiatief heel. “Misschien loop ik te lang mee, maar dit vind ik niet meer dan ‘sustainababble’, een absolute niche-activiteit die de wereld niet gaat redden. Ik vind het zelfs gevaarlijk. Consumenten kunnen laten zien dat ze met hun draagzak duurzaam bezig zijn, terwijl ze zich kleden in fast fashion. Doe iets aan dat laatste, dat heeft echt impact.”

In de serie Groene Claim worden als duurzaam aangeprezen producten kritisch bekeken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden