InterviewMarlonneke Willemsen

Een rups, een vis, een koe: deze foto’s tonen hoe dieren groeien

Wimpergekko in verschillende groeistadia. Beeld Marlonneke Willemsen
Wimpergekko in verschillende groeistadia.Beeld Marlonneke Willemsen

Een fotoboek over de ontwikkeling van dieren haalt ze uit hun natuurlijke omgeving. Ze zijn wel héél goed zichtbaar.

Een fotoboek dat door een grote Duitse uitgever in liefst drie taalgebieden tegelijk wordt uitgeven – dat had fotografe Marlonneke Willemsen (40) voor haar debuut niet durven dromen. “Maar de series die ik eerder postte op Facebook, riepen vanuit de hele wereld reacties op. Ik heb de uitgever, die ik kende van andere fotoboeken, toen een voorstel gedaan. Dat viel in goede aarde.” Begrijpelijk, want Willemsens aanpak is bijzonder: zij legde met haar camera de groei van dieren systematisch en haarscherp vast. Iedere fotoreeks leert je opnieuw kijken, naar vogels, insecten, reptielen maar ook naar de koe, kat of hond.

Het project begon zeven jaar geleden, met wat bezoekjes aan een hondenfokker (“Goh, kom eens kijken, zo leuk”, zei die). Het project is met dit boek ook nog lang niet af. Willemsen heeft haar zinnen gezet op een axelotl, een Mexicaanse watersalamander die in groei ergens tussen volwassenheid en adolescentie blijft hangen. “Die komt het water niet uit. Interessant hè?”

Vermomd als vogelpoepje

Of neem de dubbele metamorfose van de Papilio demodocus uit Afrika. “De rupsen daarvan vermommen zich tot vogelpoepjes, om vijanden te slim af te zijn. Als pop hebben ze een soortgelijke strategie, door te kleuren naar hun omgeving. Groen als die omgeving uit bladeren bestaat, bruin en houtkleurig als die vooral van takken is.” Uiteindelijk komt daar dan een zwart-witte vlinder uit, met een spanwijdte van tien centimeter.

Sommige kleine dieren, zoals rupsen, heeft Willemsen thuis, maar dat geldt niet voor alle dieren die ze vastlegde zoals de lakenvelder, zwijntjes, bokken of salamanders. Ze fotograferen in de ‘wilde’ natuur is, op haar manier, natuurlijk onhaalbaar. “Je wilt ook elke keer hetzelfde dier voor de lens.”

Per saldo is ze dus de meeste tijd kwijt met het zoeken van de geschikte fotomodellen. Willemsen loopt daartoe beurzen af, papt aan met kwekers of probeert met eigenaren in contact te komen. “Als die ‘ja’ zeggen, ga ik er met mijn mobiele studio heen. Dat geeft de minste stress voor de dieren.” Alle beesten fotografeert ze tegen een witte achtergrond, om ze van alle ‘ruis’ te ontdoen. En dat dus keer op keer.

Foto-aquarium

Verder is het een kwestie van goede timing, want de groei verschilt per dier. Een schildpad groeit bijvoorbeeld net zo sloom als het dier loopt, terwijl de cyclus van rups tot vlinder binnen een maand bekeken kan zijn. Andere problemen die ze tegenkwam: hoe stel je extreem macro-objectieven scherp op piepkleine, beweeglijke diertjes? Hoe regel je belichting? Of, hoe fotografeer je de groei van vissen? “Daarvoor heb ik thuis een foto-aquarium, ook met een witte achtergrond: gewoon een bureaulegger van Ikea.”

Blijft de vraag of je het eigenlijk moet willen, exotische, soms bedreigde dieren fotograferen. “Dieren fotograferen in de natuur heeft ook een keerzijde. Dat kan de natuur schaden. Zo worden nesten verstoord als ergens een bijzondere vogel wordt ontdekt. Ja, de dieren die ik fotografeer, zijn gefokt. Maar zo worden ook kwetsbare soorten in stand gehouden. En vergis je niet: leven in de natuur kan stressvol zijn, bijvoorbeeld voor vlinders.” Om de natuur goed te kunnen beschermen, moeten mensen er wel mee in contact komen, vindt de fotografe. “Dat doe ik op mijn manier.”

Marlonneke Willemsen
Groeien. Hoe dieren op de wereld komen
teNeues Verlag; 192 blz. € 24,90

Alle series van Willemsens Groei-project zijn online te volgen op www.marlonnekewillemsen.com

Lees ook:

Deze dierenfabriek levert beesten op maat

Wat kan een boer aanpassen om duurzamer te werken? Zijn stallen, zijn veevoer en zelfs: zijn dieren. Hendrix Genetics fokt dieren op maat. Een miljoenenbusiness.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden