Groene claimPrivé vliegen

Een duurzaam prive-vliegtuig? Dat kan niet waar zijn

Luchtvaartmaatschappij Silver Flight claimt met het groenste commerciële vliegtuig van Europa te vliegen. Maar de vergelijkingen die daarvoor op de website worden aangevoerd, zijn krom. 

Voor wie geld over heeft en zich graag ophoudt in een glamoureuze omgeving, is het wellicht een uitkomst. Wat is nou 5000 euro voor een enkeltje Berlijn, of bijna 12.000 euro om in Lissabon te arriveren? Je kunt er met zijn achten voor vliegen en krijgt er de charme van een privévliegtuig met propeller en leren bekleding voor terug. Er kunnen maximaal acht personen in het vliegtuig.

Oprichters Sytse Bouwer en Kelly Otte ontvingen onlangs een vergunning voor hun luchtvaartmaatschappij Silver Flight. Ze vliegen in de Pilatus PC-12, een toestel dat volgens het persbericht ‘even veelzijdig is als een Zwitsers zakmes’. Het schijnt ook nog eens het zuinigste in zijn soort te zijn. Ook in coronatijden biedt Silver Flight haar diensten aan. 

Aangezien het vliegtuig kan landen op een baan van 700 meter en geen moeite heeft met gras, zand en sneeuw, brengt het passagiers op de meest afgelegen plekken. Handig voor dj’s en drukbezette zakenlieden, of voor fabrieken die plots een nijpend tekort aan onderdelen hebben. De Pilatus PC-12 is snel om te bouwen van passagiers- tot vrachtvliegtuig.

Op de website van Silver Flight staat een schema met de CO2-uitstoot van verschillende vliegtuigen. De Pilatus PC-12 komt daar verreweg als beste uit. Hij stoot 3,2 keer zo weinig CO2 uit als een ‘light jet’ en zeven keer zo weinig als een ‘longe range jet’. Het lage brandstofverbruik maakt hem minstens 50 procent zuiniger dan vergelijkbare vliegtuigen, zo luiden de claims.

Joris Melkert, docent lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, moet moeite doen om niet in lachen uit te barsten. “Dit is heel grote appels met kleine peren vergelijken. De Pilatus is een propellervliegtuig en alle andere vliegtuigen in de lijst zijn andere typen. Ze zijn groter, sneller of hebben een ander vermogen. De Airbus ACJ319, waar Silver Flight de Pilatus ook mee vergelijkt, is een straalverkeersvliegtuig, van dezelfde grootte als waar Easy Jet mee vliegt. Daar kunnen makkelijk honderd mensen in.”

‘Duurzame brandstof’

Paul Peeters, lector duurzaam toerisme en transport aan de Breda University of Applied Sciences, vindt dat je de CO2 -uitstoot per passagier moet vergelijken. Dan zijn de verschillen tussen de vliegtuigen ineens een stuk minder groot. “De Cesna Citation CJ3 verbruikt dan nog maar 40 procent meer brandstof dan de Pilatus PC-12, in plaats van 150 procent meer, zoals Silver Flight claimt.”

En als je de Pilatus vergelijkt met toestellen van zijn soort, komt hij er helemaal niet zo goed uit. “De Cesna Grand Caravan is een fractie groter dan de Pilatus, maar hij gebruikt 5 procent minder brandstof”, zegt Peeters. “Het is wel een relatief oud toestel dat een stuk langzamer vliegt. Of neem de Beechcraft Super King Air, die verbruikt 7 procent minder brandstof. De Piper Mirage, de directe concurrent van de Pilatus, gebruikt zelfs 30 procent minder brandstof per passagier.”

Als mensen een vliegtuig bij Silver Flight boeken als alternatief voor een Airbus ACJ319 die nauwelijks mensen vervoert, zijn ze dus relatief milieuvriendelijk bezig. Dan is het brandstofverbruik per vervoerde passagier lager. Als ze business class vliegen met een lijndienst, is dat bijna altijd beter. Peeters denkt dat het omslagpunt bij een bezettingsgraad van 25 procent ligt. Als een Airbus een kwart van het mogelijke aantal passagiers vervoert, stoot hij per passagier ongeveer evenveel CO2 uit als een Pilatus.

Silver Flight claimt eveneens ‘duurzame brandstof’ te gebruiken. Wat dat inhoudt en om hoeveel het gaat, is onduidelijk. Soms wordt kerosine voor een paar procent bijgemengd met biobrandstof van (reststromen van) landbouwgewassen. In juni tikte de Reclame Code Commissie KLM voor de tweede keer op de vingers, omdat het bedrijf hier op een misleidende manier reclame voor maakt.

Sceptisch

Silver Flight compenseert de CO2 -uitstoot van alle vluchten met Clean Development Mechanism- projecten onder VN-vlag. De luchtvaartmaatschappij investeert in windmolenparken, zonne-energieprojecten en efficiëntere kooktoestellen in Ghana.

Peeters is sceptisch. “Compensatieprojecten brengen de totale CO2 -uitstoot niet omlaag. Bovendien is het bijna onmogelijk om te achterhalen of de besparing zonder jouw investering niet zou zijn gerealiseerd. In een studie naar duizenden compensatieprojecten bleek slechts in 2 procent sprake te zijn van aanvullende besparing en een juiste berekening van die besparing. Eigenlijk zou Silver Flight vijf keer moeten compenseren om hun uitstoot te verrekenen.”

Tenslotte kun je je afvragen of privé vliegen nog te verantwoorden is, gezien de maatschappelijke discussie over vliegen. Bram van Liere van Milieudefensie vindt van niet. “De meeste vluchten gaan over een afstand van minder dan 750 kilometer en zijn prima te vervangen door de trein. Daar komt bij dat 8 procent van de bevolking 40 procent van de vluchten voor haar rekening neemt. Als we tickets gaan belasten en die belasting laten oplopen bij veelvuldig gebruik, betaalt de vervuiler.” Privézakenvliegtuigen tellen bovendien niet mee  voor het aantal vluchten per luchthaven, terwijl ze wel zorgen voor  lawaai en vervuiling. 

In de serie Groene Claim worden als duurzaam aangeprezen producten kritisch bekeken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden