null Beeld
Beeld

Groene ClaimKleding

Een app die helpt duurzame kleding te kopen. Kan dat wel?

Met een swipe en een klik toegang tot duurzame kleding: volgens kledingapp Renoon was het nog nooit zo makkelijk om de modewereld te verbeteren. Maar is informatie van bedrijven en keurmerken genoeg voor verantwoorde keuzes?

De app Renoon geeft toegang tot ‘jouw universum van verantwoorde mode’. Je tikt aan of je mannen-, vrouwen- of genderneutrale kleding zoekt (al is er voor het mannendeel van de app nog niet genoeg aanbod) en welke ethische criteria je belangrijk vindt. Vervolgens rolt er een reeks kledingstukken uit met links naar webshops. Renoon krijgt commissie als je kleding via het platform koopt.

Het kledingaanbod is gebaseerd op verschillende informatiebronnen. De productinformatie komt van de sites van merken en retailers, of uit achterliggende databases die voor de bezoeker onzichtbaar zijn. De informatie over kledingmerken wordt ook gecontroleerd door mensen. Voor grotere merken checkt de app ook databases van certificeringsinstanties en non-gouvernementele organisaties.

Kledingstukken moeten voor minimaal de helft uit duurzame materialen bestaan om op het platform terecht te komen. Voor labels als ‘veganistisch’ of ‘dierenwelzijn’ gelden strengere eisen. Renoon classificeert biologische katoen, linnen hennep, Tencel, gerecycled katoen en gerecyclede pet als duurzame materialen. De ethische labels ­variëren van plasticvrije oceanen tot CO2-­reductie of bedrijven van mensen van kleur.

Bij het toekennen van de labels kijkt de app naar keurmerken, zoals Global Organic Textile Standard (GOTS) voor biologische katoen, Global Recycle Standard voor hergebruikte materialen en BlueSign voor de milieuvriendelijkheid van de productieketen van textiel. Ook certificaten als FSC (voor hout uit verantwoord beheerde bossen) en B Corp (voor de maatschappelijke impact van bedrijven) worden meegenomen.

Slechts 1,5 procent voldoet

Van de meer dan een miljoen producten die inmiddels door de app zijn gescreend, staat volgens oprichter Iris Skrami slechts 1,5 procent op het platform. Doordat merken en producten worden gescheiden, kan het voorkomen dat er per merk slechts één product in de app staat. Renoon werkt niet met fastfashionmerken, omdat de kleding van te lage kwaliteit is.

Experts zijn verdeeld over de duurzame verdiensten van de kledingapp. Woordvoerder Lara Peters van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal wijst op het risico van geautomatiseerde analyses. “De beschrijving op websites is geschreven voor consumenten en daarin kan belangrijke informatie ontbreken. Bovendien kunnen bedrijven hun duurzaamheidsbeleid rooskleuriger voordoen dan het is.”

null Beeld

Marieke Eyskoot, expert in duurzame mode en lifestyle, denkt dat de app vooral de communicatievaardigheid van bedrijven toetst. “De app gaat af op wat een merk over zichzelf zegt en dat is niet altijd hetzelfde als wat een merk doet. Daar komt bij dat er weinig expliciete criteria voor arbeidsomstandigheden worden genoemd.”

Eyskoot vindt dat het bedrijf vooralsnog wat hoog van de toren blaast, met het voorbehoud dat ze afgaat op het concept en niet de manier waarop de app nu werkt. “Ik heb de app nog niet uitgeprobeerd en die lijkt nog in het beginstadium. Wel stelt Renoon letterlijk op de website dat jij als consument je impact op de maatschappij kunt vergroten door zeker te weten dat álle mensen die betrokken zijn bij het maken van jouw kleding in de hele keten, gerespecteerd worden en eerlijk worden behandeld. Ik vraag me af of dit überhaupt kan worden gegarandeerd, maar de app benadrukt in de onderbouwing nu in elk geval milieustandaarden veel meer.”

Vergelijken is erg lastig

Renoon doet denken aan vergelijkings­site Rank a Brand (inmiddels opgegaan in de Australische site Good On You), die merken beoordeelde op doelstellingen voor de verbetering van omstandigheden voor mens en milieu. Net als Rank a Brand werkt Renoon grotendeels met informatie die bedrijven aanleveren, aangevuld met informatie van keurmerken. In tegenstelling met Rank a Brand maakt Renoon geen ­vergelijkingen tussen merken en producten.

Een goede zaak, vindt Peters. “Als je kledingstukken op materiaal vergelijkt, moet je op dezelfde manier data verzamelen en milieucriteria berekenen. Dat is erg lastig. Biologische katoen heeft bijvoorbeeld minder pesticiden, maar meer land nodig dan conventionele katoen. Bovendien bepaalt de samenstelling hoe goed je een kledingstuk kunt recyclen. Een spijkerbroek van biologische katoen met een relatief hoog percentage elastaan is moeilijker te recyclen dan een spijkerbroek van katoen zonder elastaan.”

Lynsey Dubbeld, trendanalist en duur­zame mode-expert, sluit zich daarbij aan. “Als een product of merk het uitstekend doet op het gebied van arbeidsomstandig­heden maar minder oog heeft voor afval­management of chemicaliëngebruik, scoort het dan beter of slechter dan een slow­fashionmerk dat in Europa produceert en materialen ­zonder milieukeurmerk gebruikt?”

Idealiter klik je in Renoon alle duurzaamheidscriteria aan om te zien wat er overblijft. Het is niet helemaal duidelijk wat er dan gebeurt, omdat onderdelen van de app nog zijn afgeschermd of niet bestaan. Zo is het de bedoeling dat voor elk kledingstuk ook een tweedehands, leen- of huuroptie verschijnt. Dat is op zijn vroegst pas in juni mogelijk.

Dubbeld: “Met Renoon krijg je een ac­tueel kledingaanbod dat zowel op stijl als duurzaamheid aan jouw wensen tegemoet komt. Dat kan de drempel verlagen voor mensen die wel duurzame kleding willen kopen, maar niet precies weten hoe.”

In de serie Groene Claim worden als duurzaam aangeprezen producten kritisch bekeken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden