Duurzaam vlees mag best wat kosten

Koeien bij een biologisch-dynamische boerderij in Driehuizen. Beeld anp


Nederlanders zijn bereid meer te betalen voor diervriendelijke producten. Liefst 85 procent van ruim duizend ondervraagden antwoordt dat in een enquête die is uitgevoerd in opdracht van de Europese Unie. Uit deze Eurobarometer, die de opvattingen van EU-inwoners over dierenwelzijn in kaart brengt, blijkt dat Nederland behoort tot de koplopers. Alleen in Luxemburg en Zweden is de bereidheid om meer te betalen voor een diervriendelijk product hoger.

Aan 27.000 inwoners, een representatieve steekproef, van de 28 lidstaten van de Europese Unie werd een reeks vragen gesteld over dierenwelzijn. De Europese Commissie wilde weten wat de inwoners daaronder verstaan, in hoeverre ze het belangrijk vinden en welke invloed het heeft op hun koopgedrag. Er werd in de vragenlijst onderscheid gemaakt tussen vee en huisdieren.

Ongeveer de helft van de EU-inwoners zou graag meer diervriendelijke producten in de winkel zien. Vrijwel alle ondervraagden (94 procent) vinden aandacht voor het welzijn van vee belangrijk. 82 procent vindt dat dat welzijn verbeterd moet worden. Het welzijn van gezelschapsdieren behoeft minder verbetering: 74 procent van de ondervraagden vindt dat dit beter moet.

De EU-inwoners die het meeste belang toekennen aan dierenwelzijn wonen in Zweden en Finland. Van alle ondervraagden vinden Slowaken en Bulgaren dit onderwerp het minst van belang. Vrouwen zeiden vaker dan mannen dat het welzijn van dieren voor hen belangrijk is.

Beeld Trouw

Koopgedrag
Deze opvattingen werken volgens de ondervraagden door in hun koopgedrag. Van de respondenten is 59 procent bereid om een hogere prijs te betalen voor een diervriendelijk product. Voor Portugezen, Litouwers en Bulgaren geldt dat het minst. Van de ondervraagde Portugezen wil 70 procent niet extra betalen voor dierenwelzijn.

Gevraagd hoeveel duurder een diervriendelijk product dan mag zijn, is het meest gegeven antwoord: 5 procent. Zweden steken er met kop en schouders bovenuit, bijna een vijfde van hen wil wel 20 procent extra betalen.

In Nederland ijvert de Dierenbescherming voor het Beter Leven-keurmerk op vlees en vleeswaren. Woordvoerder Niels Dorland toont zich verheugd over de bereidheid van Europeanen om meer te betalen voor diervriendelijke producten. Maar, is zijn ervaring: "De woorden van een burger zijn vaak anders dan de daden van een consument."

Niettemin, zegt Dorland, als de prijs van dierlijke producten 5 procent omhoog zou gaan, zou dat boeren in staat stellen te investeren in dierenwelzijn. "Maar de keten van zaadje tot karbonaatje is lang. Je moet er dus goed op letten bij wie de hogere opbrengst terechtkomt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden